Konflikten nærmer sig

De faglige organisationer varsler konflikt fra onsdag den 4. april. Det betyder, at cirka 15.000 statsligt ansatte nedlægger arbejdet, hvis ikke det lykkes parterne at finde en løsning i Forligsinstitutionen.

Der er nu afsendt konfliktvarsler for 10 procent af de statsansatte som konsekvens af sammenbruddet i overenskomstforhandlingerne.

Ifølge de statsansattes topforhandler, Flemming Vinther, har det ikke været muligt at finde en rimelig løsning, der sikrer bedre vilkår til de medarbejdere, som hver dag knokler for at få det hele til at hænge sammen.

“Derfor varsler vi konflikt – ikke fordi vi ønsker en konflikt, men for at øge presset på at opnå en aftale,” siger han.

Fængselsforbundets medlemmer bliver som tjenestemænd ikke omfattet af arbejdsnedlæggelsen, men forbundet er i høj grad en del af konflikten. Det understreger forbundsformand Kim Østerbye.

“Vores medlemmer har krav på en bedre løn, og som de øvrige organisationer kan vi ikke acceptere forringelser af vores arbejdsvilkår. Det gælder for eksempel dårligere seniorordninger og retten til betalt spisepause. Derfor støtter vi konflikten 100 procent,” siger han.

De faglige organisationer er blevet enige om et fælles grundlag for den kommende konflikt.

Grundlaget lyder på denne måde: “Krisen er forbi, og vi skal som offentligt ansatte også have del i opsvinget. Vi har allerede i tre omgange taget medansvar og accepteret kriseoverenskomster. Offentligt ansatte skal nu have en reallønsfremgang, der svarer til de privatansattes. Vi vil anerkendes for vores indsats og den opgave, vi løser i samfundet. Vi er 800.000 ansatte, som rammes af udhulingen af de offentlige overenskomster. Det vedrører os alle.”

Af Søren Gregersen

Ærgerligt med fængselslukninger1.6.2018 13:05pressemeddelelse

Det er ærgerligt, at det er nødvendigt at lukke så mange instutitioner i Kriminalforsorgen. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter det i dag er blevet offentligtgjort, at et fængsel og en række arresthuse lukker helt eller delvist ned. Selvom nogle af institutionerne kun sættes i dvale, har det stadig store konsekvenser for de medarbejdere, der mister deres arbejdsplads og derfor skal flyttes til andre institutioner, påpeger Fængselsforbundets formand Kim Østerbye. ”Selvom de ikke mister deres arbejde, har det store konsekvenser, når ens arbejdsplads lukker. Der er tale om institutioner, som har eksisteret i mange år. De har alle deres egen kultur og traditioner. Det er unægteligt trist, at det nu er slut," siger han. Forbundsformanden er opmærksom på, at Kriminalforsorgen har for stor kapacitet, og det er nødvendigt at lukke pladser. Han håber dog, at man ikke lukker for meget. "I øjeblikket strømmer det ind med fanger, så man må håbe, at Kriminalforsorgen har styr på belæ