KVINFO

Konference om kvinder i kommunalpolitik: Opgør med sexisme og vejen til mere ligelig repræsentation

KVINFO stiller skarpt på seksuel chikane og forskelsbehandling på baggrund af køn i kommunalpolitik på konference i Aarhus.

Kun hver tredje byrådsmedlem er en kvinde. Og kun hver syvende er borgmester.

I årtier er det blevet diskuteret, hvorfor kønsbalancen i kommunalpolitik er så skæv, som den er.

Men hvad står egentlig i vejen for, at kvinder i lige så høj grad som mænd deltager i kommunalpolitik, og hvordan skaber vi byråd fri for sexisme og med mere ligelig repræsentation?

De spørgsmål vil konferencen diskutere og finde svar på.

Lancering af rapport om forskelsbehandling og seksuel chikane

51% af kvindelige byrådsmedlemmer har oplevet forskelsbehandling på grund af deres køn og 30 % har oplevet seksuel chikane i forbindelse med deres politiske arbejde i denne valgperiode.

Det viser en helt ny undersøgelse fra KVINFO, som offentliggøres på konferencen den 25. oktober kl. 14-16.30 i Aarhus.

To paneler af politikere debatterer problemet og giver deres bud på, hvad byråd og partier bør gøre for at bekæmpe sexisme og fremme en mere ligelig repræsentation.

KVINFO sætter debatten i gang ved at give sine anbefalinger til partier og byråd.

”Det er på høje tid, at vi ser på sammenhængen mellem sexisme og seksuel chikane og den lave repræsentation af kvinder i politik. Vi går som samfund glip af alt for megen viden og erfaring, når en helt befolkningsgruppe tøver med at deltage i politik, fordi man ikke vil byde sig selv, et så ubehageligt miljø,” siger KVINFOs direktør, Henriette Laursen.

Praktiske informationer

Konferencen finder sted den 25. oktober kl. 14.00-16.30 på KØN – Gender Museum Denmark i Aarhus.

Alle er velkomne og det er gratis at deltage i konferencen. Tilmelding sker via dette link: http://eepurl.com/hKk67H

Adresse:

Byrådssalen

KØN – Gender Museum Denmark

Domkirkepladsen 5

14.00

Introduktion v/ Henriette Laursen, direktør, KVINFO

14.05

Velkomst v/ Julie Rokkjær Birch, museumsdirektør, KØN - Gender Museum Denmark

14.15

”En Blandt Os” og behovet for et opgør med sexisme i politik v/ Maria Gudme, initiativtager til ”En Blandt Os” og regionsrådskandidat

14.30

Kvinders repræsentation i kommunalpolitik v/ Morten Emmerik Wøldike, sociolog og leder af Institut for Menneskerettigheders arbejde med kønsligestilling og LGBTI+

14.45

Omfanget af seksuel chikane og forskelsbehandling i kommunalpolitik og KVINFOs anbefalinger v/ Henriette Laursen, direktør, KVINFO

15.10

Kaffepause

15.20

Paneldebat: Hvordan skaber vi byråd uden sexisme?

Paneldeltagere

• Jacob Bundsgaard (S)
  • Heidi Bank (V)
  • Liv Gro Jensen (SF)

Moderator: Inaam Nabil, journalist

15.45

Paneldebat: Hvad kan partierne gøre for at sikre bred repræsentation og godt arbejdsmiljø?

Paneldeltagere

• TBA (RV)
  • Steen Thomsen (DF)
  • Rosalina Svane Schmidt (Ø)

Moderator: Inaam Nabil, journalist

16.20

Afrunding v/ Henriette Laursen

16.25

Drinks og networking

Information om KVINFO

KVINFO
Christians Brygge 3

50763382http://www.kvinfo.dk

Om KVINFO

KVINFO er Danmarks videnscenter for køn og ligestilling. KVINFO omsætter viden til forandring ved at udvikle redskaber og løsninger på konkrete udfordringer, der vedrører køn og ligestilling nationalt og internationalt.

Følg pressemeddelelser fra KVINFO

Flere pressemeddelelser fra KVINFO