Konference i Brande samler nye idéer til et sammenhængende Danmark

Tænketanken Cevea og Landsforeningen Danmark på Vippen sætter fokus på den geografiske ulighed i Danmark på en konference i RemisenBrande d. 20. september.

Vinder vi som samfund noget ved centraliseringen? Kan vi lære noget af vores nabolandes regionalpolitik? Og favoriseres bestemte dele af landet på andres bekostning?

Det og meget andet kan du blive klogere på, når Tænketanken Cevea og Landsforeningen Danmark på Vippen inviterer til konference under overskriften: ’Danmark i Balance – på vej mod en bæredygtig forandring’.

På konferencen vil de to initiativtagere sammen med en række forskere, politikere samt repræsentanter fra erhvervslivet og faglige organisationer komme med konkrete bud på, hvordan man kan rette op på den skævvridning, der ses i det danske samfund:

”Alle er enige om, at sammenhængskraften i Danmark er truet. Vi bliver trukket fra hinanden, på trods af at vi er et lille land. I byerne boomer væksten. Her er problemet, at de unge ikke kan få et sted at bo. Andre steder i Danmark trækker samfundet sig tilbage. Her er der ingen vækst, og muligheder er noget, man må flytte for. Alle mener, at det ikke kan blive ved; men hvad er vores svar? De løsninger, vi har troet på de sidste mange år, har ikke virket. Derfor holder vi konferencen for at samle nye idéer til et Danmark, der hænger sammen,” siger Kristian Weise, direktør i Tænketanken Cevea.

Nabolandes regionalpolitik
Hos Landsforeningen Danmark på Vippen lægger man vægt på, at konferencen i lighed med foreningens øvrige arbejde skal være med til at kvalificere debatten om et Danmark i balance, siger Jakob Fastrup, formand for Danmark på Vippen:

”Alle oplæg og debatter på konferencen fokuserer på den ene eller anden måde på, hvad vi som samfund kan gøre for at modvirke den geografiske ulighed, der både er urimelig for en stor gruppe af danskere, men som også truer Danmarks velstand og sammenhængskraft.”

Han ser særligt frem til at høre, hvordan nabolande som Norge og Sverige arbejder med regional udvikling:

”Vi dokumenterer i vores hvidbog fra 2015, at alle vores nabolande modsat Danmark har vedtaget en målrettet politik om at skaffe befolkningen de samme livsbetingelser overalt i landet. Jeg ser derfor meget frem til, at vi på konferencen kan præsentere konkrete eksempler på, hvordan eksempelvis Norge fører en politik, der helt entydigt har som formål at sikre liv og balance i hele landet,” siger Jakob Fastrup.

Konferencen ’Danmark i Balance – på vej mod en bæredygtig forandring’ afholdes onsdag d. 20. september fra kl. 10.00 til kl. 16.00 i RemisenBrande. Alle er velkomne på konferencen. Tilmelding sker på www.cevea.nemtilmeld.dk/17/. Tilmeldingsfrist d. 13. september.