Konference: Hvem skal eje din el, dit vand og din varme?

I Danmark kan de fleste af os tage lys, vand og varme i vores hjem som en givet ting. Og det kan vi fordi, vi har en helt enestående forsyningssektor, der giver os lave priser og høj forsyningssikkerhed. Kan det så egentlig ikke være lige meget, hvem der ejer vindmøllelauget, vandværket eller varmeværket? Middelgrundens Vindmøllelaug, Danske Vandværker, Dansk Fjernvarme og Kooperationen mener nej. Vi er helt overbeviste om, at ejerskab gør en stor forskel især for samfundskritiske ydelser.

Fællessalen på Christiansborg. Foto: Philip Høpner.

Forsyning og fællesskaber handler om mere end penge
Under titlen ”Fremtidens Demokratiske Fællesskaber” stiller vi på konferencen 21. marts i Fællessalen på Christiansborg blandt andet spørgsmålstegn ved regeringens nye strategi for forsyningsområdet. Det er vores udgangspunkt, at forsyningsstrategien ikke giver forbrugerne bedre og billigere forsyning. Tværtimod. Vores forsyningsmodel her i landet er ganske unik, da den udover at sikre lave priser også bidrager til grøn omstilling og lokale arbejdspladser.

Forsyningsselskaberne er i dag enten ejet af kommunerne eller af forbrugerne selv i form af andelsselskaber, hvor borgere er gået sammen om at løse deres forsyningsbehov. Vi tror på, at forsyningssektoren også i fremtiden skal være underlagt demokratisk ejerskab, så vi undgår, at vores fælles ressourcer bliver genstand for profitoptimering, der vil fordyre taksterne. Holder vi forsyningerne på borgernes hænder undgår vi også, at ejerkredsen flyttes uden for landegrænsen via for eksempel udenlandske kapitalfonde.

Onsdag 21.marts 2018 10.00 – 15.00 i Fællessalen på Christiansborg.

Se hele programmet for konferencen https://kooperationen.dk/faellesskaber/forsyningskonference/program-konference/

Spørgsmål? Kontakt Elsa Brander fra Kooperationen, 3355 77 44 eller Dorthe G. Rasmussen i Danske Vandværker, 2670 7106.

Dorthe G. Rasmussen, Pressemedarbejder

Fællessalen på Christiansborg. Foto: Philip Høpner.

Danske Vandværker går med i ny tænketank25.4.2018 08:21pressemeddelelse

En række store og små medlems- og medarbejderejede selskaber og organisationer slår sig nu sammen for at stifte en tænketank, der skal styrke den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark. Bag tænketanken står blandt andet store demokratiske virksomheder som COOP, Kooperationen, Arla, ENIIG, GF Forsikring og Danske Vandværker, men også mindre virksomheder som Logik & Co., Thorup Strand Kystfiskerlaug og Merkur andelskasse går med i den nye tænketank, som får navnet Demokratisk Erhverv.