Koncertband tabte 2,5 mill på forårets corona-regler

Omsætningen i selskabet Glad Grammofon, der står bag orkesteret Danser med Drenge, styrtdykkede i andet kvartal 2020 med 85%, svarende til 2,5 millioner kroner i forhold til samme periode 2019.

"Det er det første negative kvartal, vi har haft i selskabets 17-årige historie. Det skyldes, at vi måtte flytte årets 15 forårskoncerter på grund af regeringens forsamlingsforbud under corona-udbruddet i foråret," siger selskabets direktør, Klaus Kjellerup.

"Disse koncerter flyttede vi til efteråret i tiltro til, at regeringen ville fjerne corona-reglerne i vores branche igen, når epidemien var stilnet af. Det har man imidlertid ikke gjort endnu, så lige nu står både vi og vort publikum samt resten af koncertbranchen i en tilstand af stor usikkerhed."

Klaus Kjellerup oplyser, at ingen af de spillesteder, Danser med Drenge optræder på, kan gennemføre koncerter med overskud med de regler om afstand og siddepladser, som er lagt frem af myndighederne. Derfor er det livsvigtigt for branchen at reglerne fjernes, eller at der kan dispenseres fra dem, siger han.

"Break-even ved en spillestedskoncert ligger typisk mellem 400 og 500 publikummer, men afstandsreglerne betyder, at mindre spillesteder med plads til 700 gæster højst må lukke 130 gæster ind - så reglerne vil generere massive underskud på spillestederne, når de åbner igen i september."

"Indtil der er afklaring om corona-reglerne, er der risiko for, at vi og vores branchekolleger endnu engang må aflyse eller flytte koncerter, der er i salg - til stor gene for branchen og for vort tålmodige publikum, der for manges vedkommende købte deres billetter allerede sidste vinter," siger Kjellerup.

Danser med Drenge er levebrød for seks musikere. Desuden har bandet fem free-lance ansatte praktiske og tekniske medarbejdere. Musikerne har modtaget lønkompensation, der dog kun dækker en lille brøkdel af de udeblevne indtægter, som de skulle have levet af resten af året.

Glad Grammofon har ikke selv modtaget hjælp, oplyser han.

Yderligere info: Klaus Kjellerup - 26271954

Information om Glad Grammofon