Køn spiller en rolle, når unge vælger ungdomsuddannelse
Dreng eller pige? I en tid, hvor ligestilling debatteres livligt, og antallet af kønsidentiteter stiger og stiger, spiller køn fortsat en rolle, når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der ser nærmere på de forskelle i uddannelsesvalg og overvejelser om uddannelsesvalg, som viser sig, når piger og drenge sammenlignes.
Særligt erhvervsuddannelserne er kønsopdelte
Særligt på to af erhvervsuddannelsernes fire hovedområder er der stor ubalance i andelen af drenge og piger blandt ansøgerne. På hovedområdet ’Teknologi, byggeri og transport’ er hele 95 procent af ansøgerne således drenge. På uddannelserne inden for hovedområdet ’Omsorg, sundhed og pædagogik’ er det omvendt kun 13 procent af ansøgerne, der er drenge. Også nogle af de gymnasiale uddannelser er kønsopdelte. Blandt ansøgerne til htx er 74 procent drenge, mens der kun er mindre forskelle mellem andelen af drenge og piger blandt ansøgerne til stx og hhx.
”Der er helt klart nogle ungdomsuddannelser, der er mere populære hos piger end hos drenge og omvendt. Det er især ærgerligt på de uddannelser, hvor ansøgertallet er faldende, samtidig med at behovet for arbejdskraft er stigende,” udtaler Camilla Hutters, der er chef for ungdomsuddannelsesområdet hos EVA. Hun anbefaler derfor, at man i jagten på flere ansøgere til uddannelser og erhverv med rekrutteringsproblemer, bør se på, hvordan man sikrer, at uddannelserne er attraktive for begge køn.
”Det er helt centralt, at de unges blik for, hvad piger og drenge kan og skal her i livet, udvides. Derfor er der behov for, at man i vejledningen er mere bevidste om at sætte fokus på køn, så de kønsstereotyper, der tydeligvis har stor indflydelse på, hvilke ungdomsuddannelser unge vælger at søge ind på, udfordres. Det kan fx ske ved hjælp af rollemodeller, der gør det nemmere for de unge at se sig selv i andre typer fag og uddannelser,” siger Camilla Hutters.
Forskellige tilgange, men samme overvejelser
Ud over at piger og drenge vælger forskellige ungdomsuddannelser, viser undersøgelsen også, at piger og drenge griber uddannelsesvalget meget forskelligt an. Selvom det blandt piger og drenge, der har valgt stx, overordnet set er de samme faktorer, der har betydning for uddannelsesvalget, er piger generelt mere optagede af uddannelsesvalget end drenge.
Det kommer bl.a. til udtryk ved, at pigerne træffer valget tidligere end drengene. 62 procent af pigerne, der har valgt stx, angiver således, at de har besluttet sig mere end et halvt år før ansøgningsfristen. Det samme gælder for 25 procent af drengene. Samtidig er pigerne i højere grad end drengene tilbøjelige til at dele deres overvejelser om uddannelsesvalget med deres familie. Derudover angiver to tredjedele af pigerne og lige over halvdelen af drengene, der har valgt stx, at de føler sig pressede over uddannelsesvalget.
”Både drenge og piger oplever det som et stort valg at skulle vælge ungdomsuddannelse, men de griber det meget forskelligt an. Derfor har de også forskellige behov undervejs i valgprocessen, og det er det vigtigt, man har blik for i vejledningen. Blandt andet så man sikrer, at alle unge understøttes i deres uddannelsesvalg,” udtaler Camilla Hutters.
Undersøgelsen er en del af EVA’s forløbsundersøgelse ”Unges veje mod ungdomsuddannelse, hvor et udsnit af en ungdomsårgang følges fra 8. klasse og fire år frem med fokus på deres valgproces og overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse. Spørgeskemaundersøgelsen, som ligger til grund for denne undersøgelse, blev gennemført i foråret 2018.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum