Kompromiløs E-mobilitet: Ny Opel Combo-e

• Ingen kompromisser: Elektrisk kørsel, fuld funktionalitet, komfortabel og høj sikkerhed
  • Klasseledende: Op til 4,4 m3 varerum og 800 kg lastevne
  • Sætter standarden for små varebiler: assistent systemer kendt fra personbiler
  • Som skabt til storbylivet: nul emissioner, adgang til alle miljøzoner, lydløs kørsel
  • Passagerer og lastrum: Fås med plads til fem personer og varerum
  • Kraft og energi: elmotor med 100 kW (136 hk), lithium-ion batteri på 50 kWt
  • Trækkraft: 750 kg trækevneog trailer stabilitetskontrol
  • Helt elektrisk: Hele Opels e-varebils program er komplet ved udgangen af 2021

”Den fuldt elektriske Opel Combo-e gør det muligt for brugere af små varebiler i byerne, at transportere den største og tungeste last i denne klasse”, fortæller Opels CEO Michael Lohscheller. ”Combo-e fortsætter vores nul-emissions offensiv i varebilssegmentet, der startede sidste år med introduktionen af Vivaro-e. Med introduktionen af den nye Movano-e senere i 2021 vil hele vores modelprogram af varebiler være elektrificeret”.

Combo-e har hele pakken: ingen kompromisser

Den lille Opel varebil er et oplagt valg for små forretninger og erhvervsdrivende, der gerne vil have en helt grøn varebil, der er let og adræt at håndtere i den pulserende by og nem at parkere. Combo-e går ikke på kompromis med pladsen, for med et klasseledende varerum og lasteevne (op til hhv. 4,4 m3 og 800 kg) samt muligheden for op til fire passagerer plus chauffør, har den tyske bilproducent skabt en meget alsidig el-varebil. Dette understreges yderligere af bilens rækkevidde på op til 275 kilometer (WLTP) på en opladning.

Ligesom benzin- og dieselvarianterne af Opel Combo, der vandt IVOTY 2019 (International Van Of The Year), går Combo-e ikke på kompromis med funktionalitet, komfort og sikkerhed. Derfor er den udstyret med en hel række af teknologier og assistentsystemer. Her kan bl.a. nævnes træthedsassistent, skiltegenkendelse samt front kollisionsalarm med automatisk nødbremse. Et særligt anvendeligt system, når man kører varebil, er ”Surround Rear Vision”. To kameraer giver udsyn bagud og til siderne og sikrer, at cyklister og fodgængere bliver opdaget i tide, ved højre sving.

Fleksibilitet i højsædet: Combo-e fås i to størrelser og mange tilpasningsmuligheder

Opel Combo-e kommer i to længder. Den 4,4 meter lange Combo-e, der har en hjulafstand på 2785 mm, kan indeholde genstande på op til 3090 mm i varerummet, må lastes med op til 800 kg og varerummet rummer mellem 3,3 og 3,8 m3. Den må trække segment-ledende 750 kg.

Den 4,75 meter ekstra lange XL-variant har en hjulafstand på 2975 mm og en varerumsvolumen på op til 4,4 m3 og indeholde genstande, der er op til 3440 mm lange.

En afgørende detalje for mange erhvervsdrivende er muligheden for at kunne læsse europaller ind af bilens bagende. Den store afstand mellem bilens bagerste hjulkasser muliggør dette, og Combo-e XL kan endda have to europaller placeret efter hinanden i bilens længderetning. Kører man med meget lange genstande, kan disse placeres i en opret vinkel, hvis man bestiller sin Combo-e med en tagluge.

Opel Combo-e kan også bestilles som mandskabsvogn. Den er baseret på XL-varianten og kan rumme fire personer samt føreren af bilen, mens last eller udstyr er sikkert opbevaret bag skillevæggen. Takket være en lem i væggen, er det stadig muligt at transportere længere genstande.

Elektrisk fremdrift: Perfekt til byen og den åbne vej

Takket være de 100 kW (136 HK) og 260 Nm moment fra den elektriske motor, er Combo-e velegnet til bykørsel såvel som landevej og motorvej. Den kan, alt efter model, accelerere fra 0-100 km/t på 11,2 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t. Den har et regenerativt bremsesystem, der kan indstilles i to trin. Rækkevidden er afhængig af kørestil og gældende vejrforhold på 275 kilometer (WLTP) på en opladning. Batteriet er på 50 kWt og kan hurtiglades via en 100 kW ladestander til 80% kapacitet på ca. 30 minutter. Combo-e kommer enten med en tre-faset 11 kW eller en et-faset 7,4 kW on-board lader.

Batteriet har 216 celler i 18 moduler, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel og sikrer, at batteripakken ikke tager plads fra varerum og interiør. En så lav placering af det tunge batteri, giver et lavt tyngdepunkt i bilen, der sikrer gode svingegenskaber og vindstabilitet, selv når bilen er fuldt lastet. Generelt har Combo-e overbevisende køreegenskaber, der gør hverdagen bag rattet til en fornøjelse.

Opel giver dig overblikket: ”OpelConnect” apps logger bilens kørsel og tilstand

Med appen “MyOpel”, kan man tracke og logge bilens kørsel, hvor meget strøm den har tilbage, forvarme bilen, se kørselsmønstre og ikke mindst holde styr på service-intervaller. Som en anden service tilbyder Opel også ”OpelConnect”, der bl.a. indeholder eCall, vejsidehjælp og LIVE Navigation[1], der tilbyder online trafikinformation i realtid.

Sikkerhed, komfort og let i hverdagen: Assistent systemer som i en personbil

Opels lille nye elektrificerede varebil er spækket med systemer, der gør hverdagen sikrere og lettere. Unik for dette segment, er dens sensor baserede lastvægts indikator, der med et tryk på en knap kan fortælle om bilens last er over det tilladte. Combo-e har op til tyve forskellige sikkerheds og køreassistent systemer, der hjælper til med dagens udfordringer.

Til erhverv, der skal bruge en bil med ekstra frihøjde, kan dette tilkøbes og det elektroniske antispin system IntelliGrip, der sikrer stabil kørsel i mudder, sand eller sne er også på optionslisten.

Der ud over kommer Opel Combo-e med køreassistent systemer som hill assist, vejbaneassistent samt trailer stabilitets kontrol.

Combo-e kan fås med to infotainmentsystemer. Enten Multimedia Radio eller Multimedia Navi Pro, der begge kommer med en stor 8” touch-skærm med mobil integration via Apple CarPlay og Android Auto.

Den nye Opel Combo-e vil slutte sig til Vivaro-e, som det nyeste medlem af Opels elektriske varebilsfamilie. Den næste nye model bliver Movano-e, der også kommer i 2021 og vil gøre Opels e-varebilsfamilie komplet. Opel vil tilbyde en elektrificeret version af alle person- og varebiler inden udgangen af 2024. Priser, udstyr og lancering er endnu ikke kendt for det danske marked.

[1]LIVE Navigation er gratis de første 36 måneder efter aktivering.

Opel Corsa-e vinder “Golden Steering Wheel 2020” (Det Gyldne Rat) og er kommet til Danmark27.11.2020 09:22:52 CET | Pressemeddelelse

• Bedste Minibil: Den fuldt elektriske Corsa-e vinder i et stærkt felt • Flere priser: Corsa har allerede vundet AutoBest prisen “Bedste bilkøb i Europa 2020” • En lang tradition: Corsa-e er den 18. Opel til at vinde “Golden Steering Wheel” • Corsa-e er kommet til Danmark: prisen starter ved 229.900 kroner • Opel gør det nemt at vælge el: Clever ladestander er inkluderet i prisen