Edition-S

Komponisten Martin Stauning fylder 40 år den 24. juni

Del
”Det er vigtigt for mig, at man bliver rørt. Musik er ikke kun noget, man skal reflektere over, musik skal også bevæge”, har Martin Stauning udtalt. Selv er han uddannet klassisk komponist og hans musik er kendt for at være intens og stemningsmættet kompositionsmusik.
Foto: Caroline Bittencourt
Foto: Caroline Bittencourt

Martin Staunings værker har altid en umiddelbar og sanselig kvalitet, der viser hans karakteristiske, lyriske udtryk. Hans musik er blevet kaldt både ”krystallinsk jordstrygende”, og ”ulmende til ondskaben flød mørkt ned ad væggene.” Allerede inden han debuterede som komponist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2016 markerede han sig som en komponist, der for alvor mestrer orkestrets klang og besidder en enestående instrumentforståelse, som også gør sig gældende i de mindre besætninger.

Martin Stauning komponerer overdådige lydlandskaber og små dirrende detaljer så intenst, at tid og sted ophører med at eksistere. ”Han har ambitionen og ideerne til at skabe poetisk musik, der berører lytteren på nye, anderledes måder,” lød det blandt andet fra en kritiker i forbindelse med uropførelsen af Staunings orkesterværk Liminality i 2018. 

Blandt hans bemærkelsesværdige værker i de seneste år kan nævnes hans Koncert for Harpe og Orkester, som blev bestilt af DR Symfoniorkestret og skrevet til orkestrets soloharpenist Zachary Hatcher. Værket demonstrerer tydeligt Martin Staunings talent for at udforske et enormt intenst udtryk, der straks engagerer og udfordrer lytteren. ”Der er en fantastisk kraft og samtidig en meget klar intention, i alt hvad han skriver. Det er som om, hans musik formår at udtrykke hver følelse eller stemning utrolig præcist,” udtalte Hatcher om værket, der blev uropført i maj 2021. Senere i år bliver en indspilning af værket udgivet som digitalt album på Dacapo. 

Udover kammer- og orkesterværker står Martin Stauning også bag performanceværker – både værker skrevet til andre, og værker hvor komponisten selv går på scenen. Et eksempel på det sidste er værket Kiebelmacher’s Quarters, som blev uropført på SPOR festival 2021. Som den eneste performer på scenen er Martin Stauning kablet op fra top til tå med kontaktmikrofoner, og musikken opstår ud af hans bevægelser som ekstremt forstærkede gengivelser af selv de mest trivielle handlinger.

Martin Staunings værker er blevet opført af orkestre og ensembler som DR Symfoniorkestret, Ensemble Modern, Athelas Sinfonietta, SCENATET, Nordic String Quartet, Mivos Quartet, Ensemble Storstrøm, Cikada String Quartet, Neo Quartet m. fl.

Martin Stauning var indtil 2006 danser ved Den Kongelige Ballet. Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium ved Hans Abrahamsen, Bent Sørensen og Niels Rosing-Schow. Martin Stauning har været formand for UNM Danmark, den danske afdeling af den fællesnordiske årlige festival for unge lydkunstnere, Ung Nordisk Musik. Han har blandt andet modtaget Carl Prisen i 2017 og 2020, H.C. Lumbye/Agerby Legat 2018, Léonie Sonnings Talentpris 2016 og Axel Borup-Jørgensen Komponistpris 2015.

Kontakter

Billeder

Foto: Caroline Bittencourt
Foto: Caroline Bittencourt
Download

Links

Information om Edition-S

Edition-S
Edition-S
Worsaaesvej 19, 5
1972 Frederiksberg C

33 13 54 45https://edition-s.dk

Edition·S udgiver musik til den klassiske og eksperimenterende musikscene. Vi repræsenterer vores komponister gennem udgivelsen af partiturer og stemmer, elektroniske medier og grafiske formater samt håndtering af rettigheder og promotion. Musikken som udgives af Edition·S bliver opført over hele verden.

Følg pressemeddelelser fra Edition-S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Edition-S

Musikhistoriske skatte udgives med 100 års forsinkelse: Tekla Griebel Wandalls samlede sange8.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tekla Griebel var en af de mest talentfulde komponister i Danmark omkring år 1900. Som 29-årig fik hun sin første opera uropført på Breslau Stadttheater, og fire år senere fik hun den – som den første kvinde – opført på Det Kgl. Teater i København. Alligevel gled hun ud af det offentlige danske musikliv og helt ud af musikhistorien. Det bliver der nu lavet om på.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye