Kommuner planlægger massive besparelser på børnene

Færre pædagoger til børnene, tidligere overgang fra vuggestue til børnehave, flere lukkedage. Kommunerne planlægger besparelser på 146 millioner kroner i det nye år.

Der bliver længere mellem pædagogerne ude på rød stue til næste år. Det viser en gennemgang af de kommunale budgetter, som BUPL’s lokale fagforeninger har foretaget. BUPL har vurderet samtlige 98 kommuners budgetmateriale, og det er i den grad nedslående læsning for børnene og deres forældre.

Foreløbig planlægger 54 kommuner at spare på vuggestuer og børnehaver, mens 31 kommuner vil holde budgettet i ro. Blot 13 kommuner vil investere på børneområdet. Indtil videre lyder den samlede besparelse på ca. 146 millioner kroner i 2017, og her er der taget højde for et faldende børnetal, så der spares altså penge på det enkelte barn. Hvis man ser isoleret på de 54 kommuner, der vil spare på børnene, er beløbet på over 200 millioner kroner.

”Det er voldsomme beløb, som kommunerne forventer at spare på børnene. De seneste uger har politikerne og eksperter ellers talt meget om vigtigheden af en tidlig indsats i daginstitutionerne for at bryde den sociale arv. Med gode normeringer og uddannede pædagoger – så udsatte børn kan få den nødvendige støtte. Men det ser desværre ikke ud til at blive virkelighed ude i kommunerne”, siger BUPL-formand Elisa Bergmann.

Regeringen har ellers i udspillet til en ny finanslov afsat 580 millioner over fire år til at styrke dagtilbud for børn i alderen nul til fem år. Altså i gennemsnit 145 millioner kroner om året. Det skulle med børneminister Ellen Trane Nørbys ord ”give området en ekstra saltvandsindsprøjtning”. Ministeren sagde også, at det er ”alfa og omega, at vi går tidligt ind, hvis vi skal nedbryde den negative sociale arv”.

”Vi risikerer altså at stå i en situation, hvor regeringens varslede saltvandsindsprøjtning til børnene bliver ædt op af besparelser ude i kommunerne. Men det er nu i lige så høj grad regeringens egen skyld, da den bliver ved med at stramme skruen over for kommunernes økonomi”, fastslår Elisa Bergmann.

Nogle af de værste kommuner er Holbæk, Køge, Helsingør og Kerteminde, der vil spare direkte på normeringen eller lader børnene rykke meget tidligere fra vuggestue til børnehave. I Holbæk vil man spare hele 12,3 millioner kroner på børnene i 2017.

Normeringerne er i forvejen historisk dårlige. Hvis man måler normeringerne i daginstitutionerne i dag op imod niveauet i 2009, mangler der faktisk 4.000 fuldtidsansatte pædagoger på landsplan (www.kortlink.dk/n7w4). Og netop det i 2009 råbte flere førende forskere vagt i gevær og sagde, at kvaliteten i daginstitutionerne skulle genoprettes. Siden er det kun gået i den forkerte retning.

”Det er med andre ord ikke en enlig svale, at kommunerne lægger op til besparelser på børnene. Det hænger ganske enkelt ikke sammen, når børneministeriet lige nu er ved at revidere de pædagogiske læreplaner og taler om at hæve den pædagogiske kvalitet. Der skal investeres i børnene – ikke spares. Ellers får vi aldrig brudt den sociale arv”, siger Elisa Bergmann.

Landets kommunalbestyrelser er netop i disse dage ved endeligt at vedtage budgettet for næste år. I enkelte kommuner er budgettet allerede vedtaget, men BUPL vil på baggrund af de foreløbige budgetter tage kontakt til Martin Damm, formand for Kommunernes Landsforening og børneminister Ellen Trane Nørby.

Se hele Danmarkskortet her: www.kortlink.dk/n982. Ved at klikke på den enkelte kommune, kommer der en kort tekst frem, og det er derfra muligt at se en mere detaljeret beskrivelse af kommunens budgetforslag.

For yderligere oplysninger:

Elisa Bergmann, formand i BUPL, tlf.: 40 23 20 69