Kommuner kan spare millioner med borgertip-apps

Del

Danske kommuner sparer ressourcer ved at strømline kommunikationen med borgerne. Med appen Borgertips kortbaserede teknologi tabes ingen opgaver på gulvet, og arbejdsdagen kan planlægges bedre.

En borger kan tippe kommunen ved at tage et billede af det problem, der skal løses og tilføje en kort beskrivelse. Foto: PR.
En borger kan tippe kommunen ved at tage et billede af det problem, der skal løses og tilføje en kort beskrivelse. Foto: PR.

Kommunerne modtager millioner af borgerhenvendelser hvert år, som kræver mange ressourcer for samfundet at håndtere. På baggrund af en rapport fra Boston Consulting Group har KL vurderet, at der kunne spares mere end en milliard kroner om året ved at flytte de dyre personlige borgerhenvendelser til billigere selvbetjeningskanaler.

Borgertip-løsninger sparer ressourcer

I Hørsholm Kommune har man gode erfaringer med at bruge en app, hvor borgerne kan give kommunen et tip i stedet for eksempelvis at rette henvendelse via e-mail. Ser du et væltet skilt eller et hul i vejen, er det hurtigt at tippe kommunen ved at tage et billede af problemet, der skal udbedres, og tilføje en kort beskrivelse.

Jeg vil tro, at vi får cirka 500 henvendelser om året gennem vores borgertip-løsning, og 99 ud af 100 gange får vi al den information, vi behøver, med det samme. Hvis en henvendelse kommer på en mail, skal vi skrive et ”tak-for-henvendelsen-svar” og give en status på, hvad der nu kommer til at ske. På denne måde undgår vi unødig mailkorrespondance med borgerne, og nu har vi besluttet os for at bruge en ny løsning, der giver os flere muligheder og gør, at vi kan spare endnu flere ressourcer, siger Jacob Gulstad, der er vejingeniør i Hørsholm Kommune.

Kortbaseret app skaber overblik

Efter seks år med den hidtidige løsning har kommunen valgt at bruge appen Borgertip, der fra den 1. november kan bruges af byens borgere under navnet Tip Hørsholm, og som er udviklet af landinspektørfirmaet LE34.

Når borgere henvender sig, har problemet mange gange ikke noget med kommunen at gøre. Der er for eksempel mange kommuner, der ikke selv håndterer gadebelysning, men hvis en borger indberetter en defekt lygtepæl via Borgertip, så ryger henvendelsen automatisk det rette sted hen. Vi undgår, at opgaver, der skal løses, falder mellem stolene – tilmed uden brug af mandetimer, forklarer Henrik Kaltoft, der er forretningschef for geografiske informationssystemer (GIS) i LE34.

Med Borgertip er borgeren med i loopet og får eksempelvis en automatisk tilbagemelding, når en indrapporteret opgave er løst, men årsagen til skiftet af udbyder skal findes i teknologien.

Den helt store forskel er, at Borgertip er GIS- og kortbaseret, og det er nemmere at overskue og planlægge en arbejdsdag, når noget er præsenteret overskueligt på et kort. Visualiseringen har været en vigtig faktor for vores valg. Samtidig går informationerne direkte ind i LE34’s centrale system, når vi ændrer noget i vores interne kortmateriale – det sparer os for en arbejdsgang, forklarer Jacob Gulstad.

Nøgleord

Kontakter

Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
(+45) 81 72 89 01
oar@epicent.dk

Billeder

En borger kan tippe kommunen ved at tage et billede af det problem, der skal løses og tilføje en kort beskrivelse. Foto: PR.
En borger kan tippe kommunen ved at tage et billede af det problem, der skal løses og tilføje en kort beskrivelse. Foto: PR.
Download
Landinspektørfirmaet LE34 har udviklet appen Borgertip, der er baseret på avanceret kortteknologi, og som gør det nemmere for kommunerne at håndtere henvendelser fra borgerne effektivt. Foto: PR.
Landinspektørfirmaet LE34 har udviklet appen Borgertip, der er baseret på avanceret kortteknologi, og som gør det nemmere for kommunerne at håndtere henvendelser fra borgerne effektivt. Foto: PR.
Download
Ved at bruge en borgertip-løsning kan din kommune spare millioner af kroner hvert år. Foto: PR.
Ved at bruge en borgertip-løsning kan din kommune spare millioner af kroner hvert år. Foto: PR.
Download

Links

Information om LE34

LE34
Energivej 34
2750 Ballerup

77332222http://www.le34.dk

LE34 er – med 25 kontorer og over 300 medarbejdere – Danmarks største landinspektørfirma. Virksomheden arbejder for bygherrerådgivere, byggebranchen, forsyningsselskaber, landbruget, private og den offentlige sektor i ind- og udland. LE34 er certificeret efter ISO 9001:2008.

Følg pressemeddelelser fra LE34

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra LE34

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum