Kommuner får 45 forslag til corona-hjælp til fynsk erhvervsliv

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. På Fyn er der iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for, at kommunerne samarbejder endnu mere med lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen.

- Der er ingen tvivl om, at de fynske kommuner har været deres ansvar bevidst og allerede hjulpet tusindvis af virksomheder og arbejdspladser i kampen mod coronavirus. Krisen, der er den værste i nyere tid, har dog nok næppe toppet endnu, og samarbejdet mellem kommuner og erhvervsliv er nødt til at forstærkes endnu mere, siger Poul Strandmark CEO for Bluepack A/S og formand for DI Fyn.

DI anbefaler blandt andet, at kommunerne styrker samarbejdet mellem jobcentre og erhvervskontorer. Derudover er der behov for at sætte fokus på den kommunale sagsbehandling og tilpasse pasnings- og undervisnings ordninger for familier, der lægger hus til både hjemmeskoling og hjemmearbejdsplads. I et langsigtet perspektiv foreslår DI også, at de fynske kommuner øger investeringer i digitalisering og miljø- og klimaforbedringer, så vi undgår at styre ind i en klimakrise efter coronakrisen.

- Kommunerne på Fyn har hidtil været klar til at hjælpe, så i næste fase, hvor krisen især kommer til at ramme eksportvirksomhederne, hvilke der er mange af på Fyn, håber jeg også, at kommunerne er klar til at samarbejde med virksomhederne. Det internationale marked er tæt på nedfrysning. Derfor håber jeg, at kommunerne tager godt imod vores mange forslag. De er ment som inspiration til alle de fynske kommuner, som er klar til at yde ekstra for deres lokale erhvervsliv. Og det ved jeg, at de fleste er, siger Poul Strandmark.

- Kommunerne har allerede iværksat mange initiativer for deres lokale virksomheder. Det vil jeg gerne sige tak for. Men i en situation, hvor vi ikke har set det fulde billede af krisen endnu, er det vigtigt, at vi sammen ser på nye muligheder for at hjælpe. Og så er situationen en positiv mulighed for kommunerne for at lave nogle grønne investeringer, som ruster os til fremtiden, samtidig med at de redder virksomheder og arbejdspladser, siger Poul Strandmark.

Se de 45 anbefalinger her:

Yderligere oplysninger:
Poul Strandmark, formand for DI Fyn, 2615 5832

Konsulent Sigrid Wilbeck Hansen
Mail: siwi@di.dk
Mobil: 60518420

Lokalt Erhvervsklima 2020: Fynske kommuner kæmper med skrantende image, men bliver bedre til sagsbehandling og dialog med virksomhederne.30.11.2020 19:30:00 CETPressemeddelelse

Ingen af de fynske kommuner rammer top 10, når det handler om den samlede rangering af det lokale erhvervsklima. Dog fastholder Nordfyns Kommune den flotte plads som nr. 12, mens Nyborg rykker til nr. 26 fra nr. 10. Begge kommuner ligger også i top 10 på flere parametre – og begge i kategorien ”Information og dialog”. Ingen andre kommuner opnår at komme i top 10 i en af de 9 kategorier.

Opgave om øget bilsalg skaffer Sebastian pris på 25.000 kr.29.6.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Sebastian kunne ikke forstå, hvorfor hans praktiksted Nellemann A/S, Odense ikke solgte flere Kia Picanto, så han lavede en fagprøve om problemstillingen, hvor han på imponerende vis lod handelsteoretiske overvejelser møde virkeligheden hos sit praktiksted. Det har nu skaffet ham DI og HK Privats Fagprøvepris på Handelsuddannelsen. Prisen på 25.000 kr. blev uddelt som en overraskelse for Sebastian på Nellemann kl. 9.00 i dag.