Kommuner får 45 forslag til corona-hjælp til fynsk erhvervsliv

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. På Fyn er der iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for, at kommunerne samarbejder endnu mere med lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen.

- Der er ingen tvivl om, at de fynske kommuner har været deres ansvar bevidst og allerede hjulpet tusindvis af virksomheder og arbejdspladser i kampen mod coronavirus. Krisen, der er den værste i nyere tid, har dog nok næppe toppet endnu, og samarbejdet mellem kommuner og erhvervsliv er nødt til at forstærkes endnu mere, siger Poul Strandmark CEO for Bluepack A/S og formand for DI Fyn.

DI anbefaler blandt andet, at kommunerne styrker samarbejdet mellem jobcentre og erhvervskontorer. Derudover er der behov for at sætte fokus på den kommunale sagsbehandling og tilpasse pasnings- og undervisnings ordninger for familier, der lægger hus til både hjemmeskoling og hjemmearbejdsplads. I et langsigtet perspektiv foreslår DI også, at de fynske kommuner øger investeringer i digitalisering og miljø- og klimaforbedringer, så vi undgår at styre ind i en klimakrise efter coronakrisen.

- Kommunerne på Fyn har hidtil været klar til at hjælpe, så i næste fase, hvor krisen især kommer til at ramme eksportvirksomhederne, hvilke der er mange af på Fyn, håber jeg også, at kommunerne er klar til at samarbejde med virksomhederne. Det internationale marked er tæt på nedfrysning. Derfor håber jeg, at kommunerne tager godt imod vores mange forslag. De er ment som inspiration til alle de fynske kommuner, som er klar til at yde ekstra for deres lokale erhvervsliv. Og det ved jeg, at de fleste er, siger Poul Strandmark.

- Kommunerne har allerede iværksat mange initiativer for deres lokale virksomheder. Det vil jeg gerne sige tak for. Men i en situation, hvor vi ikke har set det fulde billede af krisen endnu, er det vigtigt, at vi sammen ser på nye muligheder for at hjælpe. Og så er situationen en positiv mulighed for kommunerne for at lave nogle grønne investeringer, som ruster os til fremtiden, samtidig med at de redder virksomheder og arbejdspladser, siger Poul Strandmark.

Se de 45 anbefalinger her:

Yderligere oplysninger:
Poul Strandmark, formand for DI Fyn, 2615 5832

Konsulent Sigrid Wilbeck Hansen
Mail: siwi@di.dk
Mobil: 60518420

Fynske kommuner deler sig i Lokalt Erhvervsklima 2019 – Middelfart på vej mod top tre.9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Danmarks mest grundige undersøgelse af danske kommuners erhvervsvenlighed, DI’s Lokalt Erhvervsklima, bliver i år gennemført for 10. gang. I jubilæumsåret rykker Middelfart Kommune 2 pladser frem til en imponerende 4. plads, Nordfyn taber 8 pladser og rykker til en 12. plads, mens Nyborg rykker til en 10. plads og Assens til en 23. plads – rigtig gode resultater for alle fire kommuner. Til gengæld ser det knap så godt ud for de fire andre fynske kommuner – alle ender de i 70’erne på ranglisten, og det er især Svendborg (78), Kerteminde (75) og Faaborg-Midtfyn (76), som har en negativ udvikling. Odense står i stampe på 74. pladsen. Fyn har altså delt sig i to i år.

Ny Praktikpladspris går til JEROS A/S30.4.2019 10:00:00 CESTPressemeddelelse

JEROS A/S i Ringe gør usædvanligt meget for, at deres lærlinge skal trives i virksomheden. F.eks. bliver lærlingene på JEROS fra dag ét tilknyttet en mentorordning, så de ikke bare skal følge skolens program, men også får en langt lettere tilgang til virksomheden via et tæt samarbejde med de ansvarlige svende. Det ligger i JEROS’ DNA at prioritere ressourcer til tilrettelæggelse af handlingsplaner og uddannelsesforløb, der tilgodeser den enkelte lærlings behov. Derfor modtager JEROS A/S DI Fyns PraktikPladsPris 2019.