Kommuner får 45 forslag til corona-hjælp til fynsk erhvervsliv

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. På Fyn er der iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for, at kommunerne samarbejder endnu mere med lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen.

- Der er ingen tvivl om, at de fynske kommuner har været deres ansvar bevidst og allerede hjulpet tusindvis af virksomheder og arbejdspladser i kampen mod coronavirus. Krisen, der er den værste i nyere tid, har dog nok næppe toppet endnu, og samarbejdet mellem kommuner og erhvervsliv er nødt til at forstærkes endnu mere, siger Poul Strandmark CEO for Bluepack A/S og formand for DI Fyn.

DI anbefaler blandt andet, at kommunerne styrker samarbejdet mellem jobcentre og erhvervskontorer. Derudover er der behov for at sætte fokus på den kommunale sagsbehandling og tilpasse pasnings- og undervisnings ordninger for familier, der lægger hus til både hjemmeskoling og hjemmearbejdsplads. I et langsigtet perspektiv foreslår DI også, at de fynske kommuner øger investeringer i digitalisering og miljø- og klimaforbedringer, så vi undgår at styre ind i en klimakrise efter coronakrisen.

- Kommunerne på Fyn har hidtil været klar til at hjælpe, så i næste fase, hvor krisen især kommer til at ramme eksportvirksomhederne, hvilke der er mange af på Fyn, håber jeg også, at kommunerne er klar til at samarbejde med virksomhederne. Det internationale marked er tæt på nedfrysning. Derfor håber jeg, at kommunerne tager godt imod vores mange forslag. De er ment som inspiration til alle de fynske kommuner, som er klar til at yde ekstra for deres lokale erhvervsliv. Og det ved jeg, at de fleste er, siger Poul Strandmark.

- Kommunerne har allerede iværksat mange initiativer for deres lokale virksomheder. Det vil jeg gerne sige tak for. Men i en situation, hvor vi ikke har set det fulde billede af krisen endnu, er det vigtigt, at vi sammen ser på nye muligheder for at hjælpe. Og så er situationen en positiv mulighed for kommunerne for at lave nogle grønne investeringer, som ruster os til fremtiden, samtidig med at de redder virksomheder og arbejdspladser, siger Poul Strandmark.

Se de 45 anbefalinger her:

Yderligere oplysninger:
Poul Strandmark, formand for DI Fyn, 2615 5832

Konsulent Sigrid Wilbeck Hansen
Mail: siwi@di.dk
Mobil: 60518420

Super-elev på 40+ bliver hædret med DI Fyns lærlingepris23.8.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Bibi Anja Nielsen har shinet fra første dag som elev hos Super-Køl A/S i Odense, der er totalentreprenør inden for kølere og frysere til dagligvarehandel og industri. Hun nyder stor respekt overalt på virksomheden, uanset om hun løser komplicerede opgaver for teknikerne, servicerer forskellige typer af kunder eller giver den gas på dansegulvet til sommerfesten. Positiv, løsningsorienteret og ansvarsbevidst er bare nogle af de ord, der bliver sat på Bibi, som for nogle år siden tog springet og besluttede sig til at starte forfra med en ny uddannelse, selv om hun var over 40 og havde hjemmeboende børn. En bedrift, der nu bliver belønnet med DI Fyns Lærlingepris 2023.

Fynske kommuner bør lade flere private virksomheder komme til21.6.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Assens og Odense er de kommuner på Fyn, der giver flest private virksomheder mulighed for at udføre nogle af de mange kommunale opgaver som f.eks. rengøring, pleje og jobformidling. Mens kommuner som Nyborg, Ærø og Langeland halter bagefter. Det er ærgerligt, at der er så store forskelle, mener formand for DI Fyn Poul Strandmark. Potentialet for at udlicitere og konkurrenceudsætte er langt større.