Kommunens nye robot holder styr på medicinen til borgerne
For den digitale robot tager det kun få sekunder at tjekke samtlige elektroniske journaler for, om alle borgere har fået den ordinerede medicin ved hjemmeplejens besøg det seneste døgn. Robotten sender derpå de lokale ledere en rapport, som viser om alt er i orden - eller om der er mistanke om, at nogle borgere mangler at få deres medicin.
”Hvis rapporten viser, at en borger ikke har fået sin medicin, kan vi lynhurtigt undersøge, om alt er i orden eller om der er sket fejl i dokumentationen. Robotten er med andre ord et super effektivt hjælpemiddel til at sikre kvalitet i hverdagen. Derudover sparer vi også en masse dyrebar tid, ligesom vi kan se, om der eventuelt også er brug for ekstra oplæring af medarbejdere for at få alle procedurer på plads. Vi må tænke i nye måder at løse plejeopgaven, men vi vil gøre det, uden at gå på kompromis med omsorgen, og det er robotten her et godt eksempel på”, siger Louise Mehnke, formand for Social- og Sundhedsudvalget.
Lars Søndergaard, formand for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget som også har ansvaret for Borgerservice og Digitalisering, er yderst tilfreds med den nye robot:
”Robotten er et rigtig godt eksempel på, hvordan vi ved at digitalisere og gentænke vores systemer og arbejdsgange kan få en både mere effektiv og sikker drift af et ellers uhyre komplekst område. Alternativet til at lade den digitale robot tjekke flere hundrede journaler hver eneste dag, ville være et meget stort manuelt tidsforbrug hos vores medarbejdere – og jeg tror alle ønsker sig, at de i stedet så vidt muligt skal hjælpe vores borgere direkte”.
Helt overordnet er udbredelsen af robotter, digitale løsninger og velfærdsteknologi en vigtig brik i kommunens strategiske udvikling, forklarer borgmester Thomas Lykke Pedersen:
”Vi har en kæmpe udfordring med både at rekruttere tilstrækkeligt med uddannede medarbejdere og få budgetterne til at hænge sammen de kommende år. Derfor følger vi i byrådet en målrettet strategi om, at vi digitaliserer alle steder, hvor det giver mening i forhold til borgernes velfærd og hvor medarbejderne kan spare tid og besvær. Det er denne robot et rigtig godt eksempel på”.
Det er kommunens digitaliseringsafdeling, som har programmeret den digitale robot til at tjekke borgernes journaler i ældreplejens fagsystem Nexus.
Robotten bliver anvendt som en del af kvalitetsarbejdet på medicinadministration i hjemmeplejen i Fredensborg Kommune, hvor den også ses som et supplement til praksis om registrering af ”Utilsigtede Hændelser”. Næste skridt er at udbrede robotten til brug på plejehjemmene.
Styrelsen for Patientsikkerhed kender til robotten gennem deres samarbejde med Fredensborg Kommune og har nu anbefalet robotten til andre kommuner.
Kontakter
Udvalgsformand Louise Mehnke (A) mail lmeh@fredensborg.dk
Udvalgsformand Lars Søndergaard (V) tlf. 22 24 98 27
Borgmester Thomas Lykke Pedersen (A) tlf. 25 29 19 42
Information om Fredensborg Kommune
Følg pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
IT-virksomheden M Networks og Rune Bak Jensen vandt årets Erhvervspris22.10.2025 18:28:59 CEST | Pressemeddelelse
Den socialt bevidste og medarbejderejede IT-virksomhed M Networks har mottoet ”IT leveret af mennesker”
Lukas Just Bloch er årets elev22.10.2025 18:24:11 CEST | Pressemeddelelse
Årets Lærlinge-/elevpris går til en meget engageret og omsorgsfuld elev hos Bistroen på Fredensborg Store Kro
Ældre Sagen Fredensborg og kommunen indgår samarbejdsaftale8.10.2025 13:40:25 CEST | Pressemeddelelse
Repræsentanter for Ældre Sagen Fredensborg og Fredensborg Kommune har underskrevet en ny samarbejdsaftale, der bl.a. skal forebygge og nedbringe ensomhed og hjælpe med indførsel af ny teknologi
DI kan hjælpe os med at forbedre dialogen med private virksomheder7.10.2025 10:50:05 CEST | Pressemeddelelse
Fredensborg Kommune opfordrer DI til at formidle kontakt til de virksomheder, som medvirker i DI’s måling af erhvervsvenlighed
Kommunen udvider indsatsen for at forbedre børn og unges trivsel7.10.2025 08:12:58 CEST | Pressemeddelelse
Med den nye budgetaftale for 2026 afsætter byrådet flere ressourcer til at styrke børn og unges trivsel. Det sker i tråd med 2030-planen for børn og unges trivsel, som nu er opdateret
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum