Kommunen og byggeriet har en fælles interesse i at fremme håndværksfaget

Dansk Byggeri Sydjylland og borgmester i Aabenraa Kommune Thomas Andresen er enige om et tættere samarbejde. Det er en fælles opgave at skaffe de nødvendige kvalificerede medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen.

På det årlige dialogmøde mellem Dansk Byggeri Sydjylland og Aabenraa Kommune drøftede de to parter blandt andet den store efterspørgsel på arbejdskraft til de mange nye byggerier i kommunen.

- Fra kommunens side prioriterer vi den tætte kontakt med virksomhederne højt. Vi har en fælles interesse i at fremme håndværksfaget. Der bliver stor efterspørgsel efter faglært arbejdskraft til mange nye byggeprojekter, blandt andet til det store Apple-byggeri, færdiggørelsen af sygehuset, nybyggeri ved Hærvejsskolen og nye daginstitutioner, siger borgmester Thomas Andresen.

- Blandt andet derfor har kommunen også støttet op om deltagelse i SKILLS, ligesom kommunen gentager den store succes med Karrieremessen.

Lokalt blev der også kvitteret for et godt samarbejde mellem kommune og bygge- og anlægsbranchen og den store byggeaktivitet.

- Vi har en fælles opgave i at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Og branchen er klar til et endnu tættere samarbejde med kommune og jobcenter, siger lokalforeningsformand for Byg Aabenraa, Freddy Meyenburg.

Dialog prioriteres

Behandling af byggesager og kommunens udbudspolitik blev drøftet på mødet.

- Det er rart at høre, at kommunen prioriterer byggesagsbehandlingen højt og løbende evaluerer kommunens projekter, siger formanden for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

Han roste kommunens prioritering af erhvervsuddannelserne. 25 procent af de unge i Aabenraa Kommune har i år valgt at tage en erhvervsuddannelse. Det ligger over regeringens mål om, at 20 procent af en årgang skal gå den vej i 2020.

- Det er et fint tal og et skridt i den rigtige retning. Der er plads til, at branchen kan tilbyde alle, der kan og vil, en elevplads, siger Michael Mathiesen.

Begge parter ser frem til at udbygge de gode relationer mellem kommunen, de lokale bygge- og anlægsvirksomheder og Dansk Byggeri.

Borgmester i Aabenraa Kommune Thomas Andresen, telefon 40 15 45 50
Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60