Egedal Kommune

Kommune vil høre borgerne om dialog-erfaringer

Del
En række borgere, foreninger og virksomheder bliver i den kommende tid inviteret til at dele deres erfaringer med de digitale dialogformer, som de har haft med Egedal Kommune i Corona-perioden. Erfaringerne skal give Egedal kommune et grundlag til at vurdere, om nogle af de nye samtaleformer fremmer den gode borgerdialog.

Det sidste halvandet årstid har været meget anderledes, end hvad vi er vant til – også i Egedal Kommune. Corona har lukket samfundet mere eller mindre ned over perioden. Forsamlingsforbud og mange andre restriktioner har begrænset os i at tale sammen og i det hele taget kommunikere, som vi plejer.

Man har derfor været tvunget til at finde på andre måder at mødes og tale sammen. Meget af samtalen og dialogen er foregået digitalt via computeren, iPaden eller over telefonen.

I Egedal har kommunens sagsbehandlere mødt borgerne online, skole-hjemsamtaler har været online, flere borgermøder om byudvikling og netværksmøder for virksomheder har også været digitale, borgmesteren har afholdt virtuelle møder med borgere på facebook. Mange af de digitale dialogformer har gjort det nemmere for borgerne at deltage.

- Vi har en oplevelse af, at det er lykkes at komme i dialog med flere forskellige borgergrupper på de større virtuelle borgermøder, der har været afholdt pga. Corona-restriktioner. F.eks. har småbørnsforældre bedre kunnet deltage, når det kunne ske hjemme fra køkkenbordet og via spørgsmål på chatfunktionen. Så jeg vil virkelig opfordre alle, der modtager spørgeskemaet eller bliver ringet op til at deltage, så vi sammen kan blive klogere på, hvad vi skal bære med videre efter Corona-tiden, siger borgmester Karsten Søndergaard.

Egedal Kommune inviterer derfor i den kommende tid en række borgere, foreninger og virksomheder til at svare på fire spørgsmål om de konkrete online-møder, -forløb eller -samtaler, som de har deltaget i. Spørgsmålene skal være med til at kortlægge, hvilke erfaringer de adspurgte borgere, foreninger og virksomheder har fået ved at være i kontakt med kommunen digitalt. Spørgsmålene handler altså ikke om mødets indhold, men derimod om dets form. Initiativet er det første i en række af nye borgerdialoginitiativer, som kommunen vil udarbejde for at styrke det lokale demokrati.

Skal vi fortsætte med at mødes digitalt?

I Egedal har kommunens borgere og medarbejdere som nævnt også talt sammen via skærmen eller telefonen. For nogle har det været svært at vende sig til, og nogle samtaler har slet ikke egnet sig til at være digitale.

For andre har online-samtaler, online-forløb eller større digitale møder været det helt rigtige.

Men hvad fungerer egentlig, og hvad gør ikke? Det vil Egedal kommune gerne finde ud af: Måske er den digitale form en fordel for kommunens borgere, som vi skal fortsætte i nogle typer af møder og samtaler?

- Der har vist sig nogle uventede gevinster ved de digitale dialogformer, og dem er vi i Byrådet optaget af at samle op på, så vi kan fortsætte vores arbejde med at udvikle dialogen med borgerne med nye metoder og muligheder. F.eks. har en række borgere, der finder det vanskeligt at møde op på rådhuset til en personlig samtale, på grund af enten fysiske, mentale eller blot tidsmæssige årsager, udtrykt stor glæde over at kunne mødes med f.eks. en sagsbehandler via en samtale på skærmen, Siger Karsten Søndergaard.

Resultatet af undersøgelsen skal munde ud i en opdatering af kommunens værktøjskasse for borgerdialog, så de former for virtuel borgerdialog, der har virket godt, fremover indgår. Værktøjskassen er senest beskrevet af Byrådet i 2020 i ’Borgerdialog i Egedal’

Borgerdialog i Egedal Kommune:

https://www.egedalkommune.dk/media/8634/borgerdialog-i-egedal.pdf

Kontakter

Information om Egedal Kommune

Egedal Kommune
Egedal Kommune
Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

7259 6000https://www.egedalkommune.dk/

Egedal er en kommune i bevægelse med plads til begejstring. Vi ligger der, hvor storbyen holder op og landet begynder. Med 4 S-togs-stationer i kommunen er du midt i naturen og tæt på hovedstaden, der kun ligger en halv time herfra. Vi vil yde god service for Egedals borgere. Alle skal have en god og velfungerende hverdag, hvor vi, med udgangspunkt i fællesskaber, udvikler de styrker og kvaliteter, der allerede kendetegner Egedal. Læs mere om os på EgedalKommune.dk

Følg pressemeddelelser fra Egedal Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Egedal Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye