Kommune-forsøg står og falder med ledelse

Regeringens forsøgsordning for syv kommuner er forfriskende men vil kun lykkes med styrket kommunal ledelse

Det er tiltrængt forfriskende, at regeringen vil give syv kommuner ”fuldstændig frihed” på hvert deres velfærdsområde: folkeskolen, daginstitutioner, ældreområdet, som statsminister Mette Frederiksen sagde det i sin åbningstale i dag.

Det mener formanden for Ledernes Hovedorganisation, Svend Askær.

- Regeringens foreslåede forsøg er ambitiøst og rummer store muligheder. Det kan kun lykkes, hvis ledelse erstatter bureaukrati. Regulering og bureaukrati dækker ofte over mangel på reel ledelse. Regeringens foreslåede forsøg for syv kommuner åbner mulighed for at vedtage klare målsætninger, give lederne et klart ledelsesmandat og skabe et større, reelt ledelsesrum, siger Svend Askær.

Han tilføjer:

- Offentlige ledere har alt for længe været bundet af proces- og dokumentationskrav og rigide regler. Derfor er det tiltrængt med nye rammer for, at lederne kan opnå og udøve deres ledelsesret. Hvis lederne får mulighed for at opfylde målene om en mere effektiv og velfungerende kommunal sektor, vil det kunne afskaffe flyttekasser af bureaukrati og regulering i alle landets kommuner.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.