DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

Kommission: Mere fair konkurrence på medieområdet skal styrke demokratiet

De publicistiske medier undergraves af techgiganterne, som tjener stort på annoncer, men ikke leverer journalistisk indhold. Det er en skæv udvikling, hvis medierne skal understøtte demokratiet, skriver Demokratikommissionen nedsat af Dansk Ungdoms Fællesråd i sin nye betænkning

Når Demokratikommissionen nedsat af Dansk Ungdoms Fællesråd onsdag den 22. januar fremlægger sine anbefalinger til et styrket dansk demokrati, handler flere af forslagene om, hvordan medierne bedre kan udfylde deres demokratiske funktion.

Især er de traditionelle medier presset hårdt økonomisk af techgiganterne, som sender annoncekroner for milliarder ud af landet og uden at betale skat her. Det giver en unfair konkurrence, og det påvirker de danske mediernes mandskabsmæssige ressourcer til at være demokratisk vagthund. Kommissionen skriver i sin betænkning:

”Kommissionen mener, at de publicistiske medier er blevet udfordret som ”gatekeepere” på viden og debat af Internettet og af de sociale platforme, hvor indhold er brugergenereret, gratis og ikke er underlagt nogen form for kvalitetskontrol. Udbuddet af platforme og kanaler er steget, og konkurrencen om opmærksomheden og folks tids er blevet øget markant. Samtidig er villigheden blandt borgerne til at betale for indhold begrænset. I praksis betyder det, at visse af de professionelle, private mediers økonomi undergraves af techgiganter, som ikke leverer journalistisk kvalitetsindhold til gengæld for deres fortjeneste på f.eks. annonceomsætning,” lyder det i betænkningen. Kommissionen fortsætter:

”På den ene side er det sundt med lettere adgang til information og nyhedsdækning, og det er et grundvilkår, at medielandskabet altid vil forandre og forny sig. På den anden side er det vigtigt for demokratiet at sikre professionelle medier, der fungerer som vagthunde om magthaverne, og hvor der arbejdes ud fra solide journalistiske standarder og principper for kvaliteten af indholdet i nyhederne, og ikke mindst hvor der en tydelig redaktionel afsender på det journalistiske indhold.”

Techgiganter skal give samfundsbidrag
Lisbeth Knudsen, der er formand for Demokratikommissionen, forklarer, at kommissionen derfor foreslår, at techgiganterne pålægges at yde et økonomisk bidrag til det danske samfundet af hensyn til den lige og fair konkurrence.

”Kommissionen foreslår, at techgiganterne skal underkastes en skatte- eller afgiftsmodel, som giver en bedre balance i forhold til de medier, der reelt producerer den demokratiske grundforsyning af nyheder og viden, og det er stadig de professionelle mediehuse. Der har været talt om det længe, men nu må der findes en fælles europæisk løsning. Modellerne kan være mange, men det kunne eksempelvis være en afgift udregnet som en procentsats af techgiganternes omsætning i det enkelte land på de sociale medieplatforme, som de driver,” siger Lisbeth Knudsen.

Redaktionelle årsregnskaber skal styrke tillid og åbenhed
For generelt at styrke tilliden til medierne og journaliststanden anbefaler Demokratikommission desuden, at medierne frivilligt bør arbejde med redaktionelle årsregnskaber.

”For at styrke og forbedre tilliden til journalistfaget og medierne, kan det gøres mere gennemskueligt, hvilke redaktionelle standarder og etiske kriterier de publicistiske medier arbejder ud fra, når der produceres nyheder. Hvilke dilemmaer og udfordringer medierne møder, og hvordan de tackler dem. Nogen er allerede begyndt på det, men konkret ville det betyde, at medierne helt på frivillig basis kunne aflevere en slags redaktionelle årsregnskaber, hvor de gør status på, hvordan de lever op til eksempelvis reglerne for god presseskik, hvordan der gennemføres faktatjek, eller hvordan der arbejdes med at anvende pålidelige kilder. Hvordan der arbejdes med diversitet i nyhedsdækningen. Hensigten er at sikre større synlighed omkring kvaliteten af den professionelle journalistik, som de publicistiske medier bidrager med,” siger Lisbeth Knudsen.

Forslagene om samfundsbidrag fra tech-giganterne og redaktionelle årsregnskaber er blot to af mange forslag, som kommissionens 23 medlemmer over det seneste års tid er blevet enige om skal med i kommissionens betænkning – uanset at alle medlemmer ikke nødvendigvis er enige i alle forslag.

Medlemmerne kommer fra partier, medier, civilsamfund, universiteter m.m. Tværgående chefredaktør Lisbeth Knudsen fra Altinget og Mandag Morgen har været formand for Demokratikommissionen.

Lisbeth Knudsen, formand for Demokratikommissionen, tlf. 21 41 00 00
Jakob Esmann, pressekonsulent i DUF, 60 20 14 14, jes@duf.dk