Gjensidige

Komfort før klima: Sådan prioriterer danskerne ved boligrenovering

Danskerne renoverer boligen for at skabe mere komfortable rammer at bo i, mens klimaet mister terræn på prioriteringslisten. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige og NRGi.

Det seneste års energikrise har fået danskerne til at lede efter energibesparelser, der kan modvirke de markante prisstigninger. Alligevel er klimavenlige forbedringer af boligen langt fra en topprioritet hos de danske boligejere, viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige og NRGi.

I undersøgelsen svarer blot fire procent, at klimavenlighed er den vigtigste årsag til at renovere sin bolig, og det står i skarp kontrast til hver tredje dansker, hvis primære mål med boligrenovering er at øge komforten i hjemmet. Derudover svarer 18 procent, at de renoverer for at fastholde eller øge boligens værdi, mens 23 procent har for øje at sænke løbende forbrugsomkostninger.

Ifølge energikonsulent i NRGi, Bo Halm Andersen, er opmærksomheden på energiforbedringer trådt i baggrunden i takt med, at både inflationen og prisen på energi den seneste tid er tilbage på et mere moderat niveau.

“Selvom prisniveauet i samfundet nærmer sig det, vi tidligere har været vant til, vil jeg gerne opfordre til, at danskerne fortsat overvejer, om klimavenlige forbedringer af boligen giver mening. At gøre sin bolig mere klimavenlig vil ofte både gøre den mere komfortable, men lige så væsentligt være med til enten at øge eller fastholde værdien af boligen. Derudover vil langt de fleste energiforbedringer også være med til rent faktisk at sænke de løbende forbrugsomkostninger.”

Af oplagte energiforbedringer der kan øge komforten i hjemmet og samtidig være med til at fastholde boligens værdi, nævner Bo Halm eksempelvis udskiftning af gamle vinduer for at undgå trækgener og isolering af ydervægge for at undgå kolde overflader.

Forebyg og undgå ubehagelige udgifter

Hos Gjensidige deler man holdningen til, at danskerne bør have energiforbedrende tiltag af boligen i baghovedet. Blandt andet fordi energiforbedringerne kan forebygge skjulte skader, som kan opstå fx som følge af mangelfuld isolering.

“Som boligejer er det vigtigt at vurdere husets tilstand løbende med tanke på både klimaet og boligens naturlige forfald. Et dårligt isoleret hus er eksempelvis dyrt at varme op og koster samtidig i klimaregnskabet. Derudover kan manglende vedligehold med tiden medføre alvorlige skader, som kan gå hen og blive dyre at udbedre” siger Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige, og tilføjer:

“Vi anbefaler altid, at man får en professionel til at vurdere husets tilstand inden en større renovation, herefter prioriterer indsatsen og udbedrer eventuelle skader, inden de bliver større, end de er i forvejen.”

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige og NRGi i februar og marts 2023.

Hvad var vigtigst for dig i forbindelse med renoveringen af din bolig?

At sænke dine løbende forbrugsomkostninger (el, vand, varme etc)

At gøre boligen mere klimavenlig

At forskønne boligen

At gøre din bolig mere komfortabel at bo i

At fastholde/øge boligens værdi

Andet, notér

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige