Landdistrikternes Fællesråd

Kom til møde i Netværk for Landdistriktskoordinatorer

Arbejder du med landdistriktsudvikling? Få ny viden og inspiration til udvikling af landdistrikterne i kommunen til møde i Netværk for Landdistriktskoordinatorer den 14. november i Randers.
Se programmet og tilmeld dig 3. møde i Netværk for Landdistriktskoordinatorer.

Med Netværk for Landdistriktskoordinatorer har KL og Landdistrikternes Fællesråd dannet et fælles netværk, hvor kommunale medarbejdere kan dele viden og få inspiration indenfor landdistriktsudvikling.

Det er tredje gang i år, at netværket mødes til netværksmøde. Denne gang går turen til Randers Kommune den 14. november i Øster Velling Forsamlingshus, Neikilsvej 8, 8920 Randers. Deltagerne kan blive klogere på, hvad en multifunktionel jordfordelingsfond indebærer, høre et oplæg om og af Nordregio og få indsigt i et kortlægningsprojekt ved Center for Regional- og Turismeforskning.

Der er stadig mulighed for at deltage i mødet, du kan tilmelde dig her. Prisen for tilmelding dækker to deltagere, så tag din landdistriktsinteresserede kollega med under armen, så netværket bliver endnu større.

Program den 14. november 2019

9.30 – 10.00: Morgenmad og kaffe

10.00 – 10.05: Velkomst v. Landdistrikternes Fællesråd og KL

10.05 – 10.45: Velkommen til Randers Kommune og Øster Velling

10.45 – 11.30: Netværket rundt: Hvad rører sig og siden sidst

11.30-12.30 Oplæg og gruppearbejde om kortlægningsprojekt v. Anders Hedetoft, Center for Regional- og Turismeforskning

- Den kommunale landdistriktsindsats i landets yder- og landkommuner. Foreløbige resultater fra en række telefoninterviews.

- Præsentation af de første forsøg på at beskrive udviklingen i lokalsamfundene ved hjælp af socioøkonomiske indikatorer (registerdata).

12.30-13.30: God frokost og tid til netværk

13.30-14.00: Oplæg om multifunktionel jordfordelingsfond v. Landbrugsstyrelsen

14.00-14.30: Collective Impact v. Mette Skovbjerg, KL

14.30-14.45: Kaffepause

14.45-15.15: Oplæg om Nordregio v. Louise Ormstrup Vestergård, Nordregio

15.15: Tak for i dag

Fakta: Netværk for Landdistriktskoordinatorer

Kommunernes netværk for landdistriktskoordinatorer henvender sig til kommunernes landdistriktskoordinatorer eller de centrale medarbejdere i forvaltningen, som varetager landdistriktsudviklingen. Netværket er en faglig ramme, der skal give deltagerne adgang til at opbygge viden, nye kompetencer og netværk med kollegaer i andre kommuner såvel som hos andre relevante aktører, der arbejder med landdistriktsudvikling.

Emra Jusubasic, konsulent, tlf.: 5385 0129, mail: eju@landdistrikterne.dk

Se programmet og tilmeld dig 3. møde i Netværk for Landdistriktskoordinatorer.

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.