Continental Dæk Danmark A/S

Kom sikkert af sted på vinterferie

Pak bilen rigtigt. Tjek dæk, vinduesviskere og batteri. Og husk skovlen, hvis du kører fast. Her er en række gode råd, før du kører
Det er vigtigt at sætte sig ind i, hvordan kravene for vinterdæk er i de andre lande. Reglerne er forskellige fra land til land, og det kan blive dyrt at overtræde dem. Nogle steder er vinterdæk påkrævet i fastsatte perioder, mens blandt andet Sverige, Norge, Tyskland og Østrig kræver vinterdæk under visse vejrforhold

Er du en af de mange danskere, som tager bilen med på vinterferie, skal du lige huske at tjekke nogle enkle men vigtige ting, før du sætter dig bag rattet. Det drejer sig blandt andet om, hvordan du pakker bilen praktisk og sikkert, og hvilke regler, der gælder for lovpligtig montering af vinterdæk rundt om i Europa.

Vinterdæk er for de fleste en selvfølge på denne tid af året. Men ikke alene dæktypen og kvaliteten er vigtig - også mønsterdybde og lufttryk er afgørende for et godt vejgreb, kort bremselængde og effektiv igangsætning.

-      Uanset lovgivning og mindstekrav anbefaler vi et dækmønster på mindst 4 mm. Ligeledes betyder dæktrykket også rigtig meget for din og familiens sikkerhed, siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S og fortsætter:

-      Når bilen er feriepakket, og I måske er flere personer med i bilen end til hverdag, så skal dæktrykket øges. Kører du med for lavt dæktryk, går det ud over styringen, fx hvis du skal undvige. Dækkene bliver også hurtigere slidt, og du bruger mere brændstof. Så der er al mulig grund til at tjekke, at dæktrykket matcher den feriepakkede bil, lyder opfordringen fra Georg Nielsen.

Video viser dig hvordan

Continental har produceret en kort video, hvor motorsportseksperten John Nielsen sammen med foredragsholder og tidligere eliteroer Mette Bloch demonstrerer, hvor stor betydning dæktrykket har. Mette Bloch viser samtidig, hvordan bilen skal pakkes til ferieturen – tunge ting nederst og ingen løse genstande i kabinen. Filmen kan findes på YouTube ved at søge på ”Pak bilen rigtigt og tjek den før ferien”.

Dæktryksmålere findes på de fleste tankstationer. Og det anbefalede dæktryk – både ved almindelig kørsel og med en tungt lastet bil, står som regel på bilens dørstolpe eller i tankdækslet.

Vinteren har sine egne regler

Inden du kører hjemmefra, er det også værd at tjekke, hvordan reglerne er for kørsel i de lande, du skal igennem. Det kan du få hjælp til på Dækbranchens hjemmeside www.dbdk.dk. Hvis du i søgefeltet skriver ”vinterdækregler”, kan du se, hvordan reglerne er i de enkelte lande.

Læg især mærke til, at i nogle lande – bl.a. Sverige, Norge, Tyskland og Østrig – er vinterdæk et lovkrav, hvis der køres på is, sne eller sjap. Vinterdæk er endnu ikke et lovkrav herhjemme, så det er op til de danske bilister, om de vil skifte til vinterdæk.

-      Selv om 8-9 ud af 10 bilister efterhånden kører på vinterdæk, er der stadig cirka omkring 3-400.000 bilister, som kører på sommerdæk i vinterperioden. De har et dårligere vejgreb og kræver mere bremselængde og udgør således en risiko ikke alene for sig selv, men også for de øvrige trafikanter. Herudover har mange problemer med igangsætning og acceleration, hvilket har betydning for fremkommeligheden og kan medføre store gener for trafikafviklingen, påpeger Georg Nielsen.

Continentals direktør opfordrer bilisterne til at køre forbi deres dækcenter eller autoværksted for at få gode råd og vejledning, hvis de er i tvivl om, hvilke dæk der passer til netop deres bil og behov.

10 gode råd inden vinterferien i bil

• Tjek dæktryk og mønster – og tjek reglerne for lovpligtig montering af vinterdæk i de lande, du skal igennem.
  • Hav en skovl med, hvis du skulle køre fast.
  • Tjek at vinduesviskerne kan holde forruden ren, og du har nok sprinklervæske.
  • Se om batteriet har kapacitet til en kold og krævende vinter. Ellers lad det op med en hjemmelader.
  • Sørg for, at din mobiltelefon har strøm nok – og husk kabler til opladning under turen.
  • Sørg for korrekt olietryk i motoren – brug en fuldsyntetisk letløbsolie. Se din bils instruktionsbog.
  • Få kølervæsken sikret mod frost, gerne ned til 25-35 minusgrader.
  • Tag redningsvest, førstehjælpskasse, advarselstrekant og ekstra pærer med.
  • Husk registreringsattest, kørekort og DK-skilt (hvis du ikke har EU-nummerplade).
  • Spørg dit dækcenter eller på dit autoværksted, hvis du er i tvivl.

Billeder

Download
Når bilen klargøres til en tur gennem Europa i vinterferien, er dækkene særligt vigtige. Inden du sætter kursen mod nord eller syd med din feriepakkede bil, skal du tjekke, hvordan dækkene ser ud. Mønstret bør være mindst 4 mm dybt for at sikre godt vejgreb og kort bremselængde. Mål også om dæktrykket er OK.
Download
Det er nu engang sådan, at vinterdæk er det mest sikre om vinteren. Det handler det om at køre med dæk, der sikrer godt vejgreb og kort bremselængde. Selv om næsten 8-9 ud af 10 bilister kører på vinterdæk, er der stadig 3-400.000, der kører rundt på sommerdæk i vinterperioden og dermed udgør en risiko for sig selv og andre. Derfor bør vinterdæk også være et lovkrav i Danmark, mener adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Information om Continental Dæk Danmark A/S

Continental Dæk Danmark A/S
Banemarksvej 50 E

FAKTA OM CONTINENTAL-KONCERNEN Continental AG Med en omsætning på € 34,5 mia. i 2014 er Continental blandt de førende leverandører til bilindustrien på verdensplan. Som leverandør af bremsesystemer, systemer og komponenter til drivaggregater og chassiser, instrumentering, infotainment-løsninger, bilelektronik, dæk og tekniske elastomerer bidrager Continental til øget køresikkerhed og global klimabeskyttelse. Continental er desuden ekspert-partner i netbaseret bilkommunikation. Koncernen er opdelt i fem divisioner: Chassis & Safety, Interior, Powertrain, Tire og ContiTech. Continental har i øjeblikket ca. 208.000 ansatte i 53 lande. http://www.continental-corporation.de Interior Divisionen Interior divisionen arbejder med informationssystemer i og uden for bilen. Produkterne omfatter bl.a. instrumenter, multifunktions displays, head-up display, kontroludstyr, informationsudstyr, software og intelligente transportsystemer. Interior divisionen beskæftiger globalt mere end 36.000 medarbejdere og omsatte i 2014 for ca. 7 mia. euro. Tire Divisionen Som en af verdens førende dækproducenter med mere end 42.000 ansatte opnåede Dæk Divisionen en omsætning på mere end € 9,7 mia. i 2012. Divisionen har i øjeblikket 22 produktions- og udviklingssteder i verden. Det brede produktsortiment og løbende investeringer i R&D yder et stort bidrag til en omkostningseffektiv og miljømæssigt effektiv mobilitet. Dæk til personbiler og erhvervsbiler Continental er en af de førende producenter af dæk til personbiler og erhvervsbiler i Europa. Fokus for Continentals produktudvikling er at optimere alle sikkerheds-relevante egenskaber for dækkene samtidig med, at rullemodstanden minimeres. http://www.continental-reifen.de Dæk til transportsektoren Forretningsenheden Commercial Vehicle Tires er en af de største producenter af dæk til lastbiler og busser på verdensplan og tilbyder også et komplet produktprogram inden for industrielle dæk. http://www.continental-lkw-reifen.de Sponsoring Continentals Dæk Division er officiel sponsor for den tyske DFB Cup, Major League Soccer og UEFA EURO 2016 TM i Frankrig. http://www.conti-online.com/generator/www/uk/en/contisoccerworld/general/home/index_en.html