Kom og lav vild mad på Skenkelsø Mølle

I sommerferien inviterer Egedal Kommune til vild mad i børnehøjde, og børnene skal selv sanke urter, der skal bruges som smagsgiver. Derudover skal der kærnes smør og males mel som i gamle dage. Også børn med en lille arkæolog i maven kan få stillet deres nysgerrighed
Sidste år blev Arkæologisk Værksted afholdt på Smørum Gl. Skole. I år er det Ganløse Lokalarkiv, der lægger hus og jord til de unge amatørarkæologer. Foto: Egedal Arkiver og Museum

Hvordan bliver korn egentlig til mel? Og hvordan kan man bruge naturens egne vilde smage og farver i madlavningen?

Det kan nysgerrige børn og deres forældre få svar på og selv prøve kræfter med i skolernes sommerferie. Sammen med Naturpark Mølleåen inviterer Egedal Kultur og Fritid til mad over bål, sankning og gammeldags madlavningsdyder på Skenkelsø Mølle.

Først skal de vilde urter og planter samles på en tur rundt i området omkring møllen.

”Jeg glæder mig til at få børnene med ud på en tur, hvor vi skal se, hvad naturen har at byde på. Samtidig skal de lære lidt om de forskellige planter og hvordan man kan bruge naturen og sanke på en fornuftig måde, så det skal nok blive både lærerigt og sjovt,” siger Mette Blæsbjerg, der er naturvejleder i Egedal Kommune.

Tilbage ved møllen skal sankegevinsterne tilberedes og smages. Blandt andet kan urterne give smag til smør, som børnene selv skal fremstille. De frivillige på Skenkelsø Mølle står nemlig klar til en lektion i at kærne smør og male mel som i gamle dage. Den gamle vindmølle er fuldt funktionsdygtig, og børnene kan prøve at male mel, som de kan bruge til at bage brød over bål.

Vild mad på møllen bliver afholdt torsdag den 30. juni kl. 11.14 og igen onsdag den 6. juli kl. 11-14. Det er for børn i alderen 6-11 år, og det er gratis at deltage. Billetter skal dog bookes på forhånd.

Book billet til torsdag den 30. juni her

Book billet til onsdag den 6. juli her

Arkæolog for en dag

Den 28. juni er der mulighed for, at hele familien kan være arkæolog for en dag. Efter en introduktion, skal metaldetektorerne luftes i området omkring Skenkelsø Mølle, hvor arrangementet foregår. Hele familien lærer, hvordan man bruger den til at finde fortidsspor under jorden. Man kan også møde en flinthugger, der fremstiller flintredskaber som i oldtiden. Og så kan man prøve at samle en krukke fra udgravningen og at slå mønt, som man gjorde det i vikingetiden.

Arkæolog for en dag afholdes tirsdag den 28. juni kl. 13-16 på Skenkelsø Mølle. Der er desværre udsolgt, men ønsker man at komme på venteliste, kan man skrive sig op via linket her.

I arkæologens værksted

I Ganløse skal fortiden graves frem. Den 5. august gentager museumsorganisationen ROMU sammen med Egedal Arkiver og Museum sidste års succes med at tilbyde Arkæologisk værksted for børn fra 5 til 12 år.

”Man kan forsøge sig med graveske i vores udgravningskasser, eller man kan gå tur i området med en metaldetektor og se, om der dukker noget op. Det, vi finder, skal vi så prøve at bestemme: Hvad kan det være, hvilket materiale er det og hvad har det været brugt til,” fortæller

Louise Dahl Christensen, museumsinspektør på ROMU med ansvar for undervisning og læring.

Indendørs kan man prøve at samle en bunke skår til en hel krukke, man kan lave en Thorshammer, og man kan fremstille lerkugler, som kan samles i perlekæder.

Arkæologisk værksted er for børn i alderen 5-12 år. Det afholdes den 5. august kl. 10-14 på Ganløse Lokalarkiv. Arrangementet er desværre udsolgt, men man kan skrive sig på venteliste via linket her.

Hele programmet til Feriesjov i Egedal kan man se på Egedal Kommunes hjemmeside.

EGEDAL KOMMUNE

Mette Blæsbjerg, naturvejleder Egedal kommune