Landdistrikternes Fællesråd

Kom med til workshop: Sådan forløser vi mikroturismens potentialer

Autentiske oplevelser er i stigende grad på turisternes dagsorden, når de besøger Danmark. Heri ligger et nyt erhvervseventyr for landdistrikterne, som rummer store potentialer for at imødekomme efterspørgslen. Derfor inviterer Partnerskab for Mikroturisme til en digital konference med workshop om mikroturisme.

Markedsføring, produktudvikling og salgsoptimering af småskalaturisme på landet. Sådan lyder titlerne på de tre digitale workshops, der bliver afviklet i regi af Partnerskab for Mikroturisme onsdag den 17. marts 2021 til en digital konference.

Det er anden gang, at partnerskabet inviterer til en digital konference om mikroturismens potentialer på landet. Denne gang er fokus på at give deltagerne konkrete værktøjer og koncepter til at skabe en ny turismeudvikling lokalt.

Og det giver god mening at fastholde fokus på, hvordan mikroturismen kommer til at blomstre på landet, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.

- Når vi nu inviterer til endnu en digital konference om emnet, er det fordi, mikroturismens potentialer er så enorme på landet. Mikroturismen rummer det stof, lokale væksteventyr er skabt af. Denne gang ønsker vi at give konkrete redskaber til alle dem, der går rundt med idéer til nye virksomheder, som i større eller mindre grad laver produkter, oplevelser eller ydelser på landet målrettet gæster og turister. Og så er det også en konference for de virksomheder, der allerede er i gang.

Tilbage i 2018 viste en analyse lavet af Momentum, at mens storbyerne modtager 35 pct. af turistovernatningerne i Danmark, får landdistrikterne hele 54 pct. De resterende 12 procent ligger i byer og forstæder. For turisterne efterspørger i stigende grad individuelle og autentiske oplevelser og søger derfor mod mindre lokalområder, peger analysen på.

Og det er denne trend, der skal omsættes til jobskabelse i landdistrikterne, understreger Steffen Damsgaard.

- Vi har brug for ny erhvervsudvikling på landet. Som situationen er i dag, fordrer det, at lokalområdet selv tager teten og sætter udviklingen i gang. Her er mikroturisme særlig relevant, fordi det ikke nødvendigvis kræver store produktionsfaciliteter. Ud over en rigtig god idé og den særligt stærke lokale opbakning, som vi kender i landdistrikterne, så er de lokale strategier for turisme og en satsning på lokale styrkepositioner også vigtige, siger han.

Udover workshopdelen vil der også være oplæg fra forskere på området samt fra et par af de folkevalgte på Christiansborg. Det endelige program vil snarest muligt kunne ses her.

Fordi arrangementet indeholder en workshop, er det begrænset til 100 deltagere. Tilmelding er påkrævet, og det er først til mølle. Tilmeld dig her.

Emra Tresnjic, konsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 29, mail: eju@landdistrikterne.dk

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd