Kom med dit bud på næste vinder af Danskernes Idrætspris

Danskernes Idrætspris er prisen, der hylder projekter og idéer, der hver dag året rundt, er med til at give 2,6 mio. danskere gode oplevelser i idrætsforeningerne. Nu inviteres alle igen til at indstille en kandidat til den folkelige pris.
Sidste års vinder af Danskernes Idrætspris var 'FC Thy piger'

Hvordan får man flere piger i tyndt befolkede områder til at spille fodbold? Det fandt fem vestjyske fodboldklubber svaret på ved at samle de fem klubber og stable et større, lokalt fællesskab på benene og sætte fut i aktiviteterne omkring pigefodbolden. Resultatet af indsatsen betød medlemsfremgang, et betydeligt boost til pigefodbolden i et tyndt befolket område, og efterfølgende Danskernes Idrætspris med en check på 100.000 kr.

Nu bliver danskerne igen inviteret til at indstille deres bud på den aktivitet eller det projekt, der på en inspirerende måde er med til at styrke, udvikle eller nytænke foreningsidrætten i Danmark.

Danskernes Idrætspris er præsenteret af e-Boks i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund (DIF) og DR P4. Hvert P4-distrikt har et dommerpanel bestående af en lokal eliteidrætsudøver, en lokal DIF-ambassadør og en journalist fra hvert P4-distrikt. Punktummet sættes, når vinderen afsløres i DR’s show SPORT 2018 den 5. januar 2019.

”Danskernes Idrætspris er en pris, der hædrer nytænkningen og udviklingen af dansk idræt. Jeg møder heldigvis mange trænere og ledere, der har ambitioner om at udvikle idrætten både med store initiativer, men også med små ting, der måske kan ende med at gøre en stor forskel. Der er plads til alle slags initiativer i indstillingen til idrætsprisen,” siger DIF’s formand Niels Nygaard.

Fokus på lokale idrætsaktiviteter
e-Boks er igen i år partner på Danskernes Idrætspris for at vise den stadige støtte til de mange aktiviteter i idrættens verden og for at sætte fokus på det vigtige i de lokale idrætsaktiviteter, siger kommunikationsdirektør i e-Boks, Susanne Søndahl Wolff.

”Vi bakker op om et aktivt liv med motion. Det styrker både sundheden og sammenhængskraften i det danske samfund, og derfor er denne pris vigtig, da den sætter fokus på foreningsidrætten og hylder de mange aktiviteter, der sættes i gang rundt om i landet”.

DR’s regionale P4-stationer sætter i den kommende tid, og frem til tv-showet, fokus på prisen og på de projekter, der bliver nomineret til prisen.

”Det er en fornøjelse hele efteråret at sætte ekstra fokus på alle de gode idrætsinitiativer, vi ved, vi har i hvert distrikt. Det er med til at spejle hele Danmarks fritidsliv, og det er en helt oplagt P4-opgave, som vi hvert år ser frem til,” siger Tina Kragelund, redaktionschef på P4.

Når danskerne har indstillet deres bud på en vinder, udpeger den lokale dommerkomité de tre bedste idrætsinitiativer, hvorefter alle kan stemme på deres favorit. De regionale vindere går videre til den landsdækkende finale.

Sidste år blev i alt 229 idrætsinitiativer indstillet til Danskernes Idrætspris, og i alt deltog 14.267 danskere i afstemningerne. Det er muligt at indstille sin kandidat frem til 5. oktober kl. 12:00. Danskernes Idrætspris kan ikke gives til en enkeltperson.

Sidste års vinder af Danskernes Idrætspris var 'FC Thy piger'
FC Thy piger. Foto: Anne Mette Welling

For mere information, kontakt:

Susanne Søndahl Wolff, kommunikationsdirektør i e-Boks, tlf. 23 82 13 14

Om e-Boks
5 mio. danskere modtager hvert år post i e-Boks – den digitale postboks, som er tilgængelig fra en hvilken som helst computer eller smartphone over hele verden. Herudover er der yderligere 7 mio. borgere, der modtager posten digitalt i resten af Norden og andre lande. I 2017 blev 442 mio. dokumenter leveret via e-Boks. Blandt afsenderne er alle danske banker, alle landets kommuner og statslige styrelser, ATP, en række realkreditinstitutter, forsikringsselskaber, energiselskaber, fagforeninger og teleselskaber samt arbejdsgivere, som sender lønsedler til deres medarbejdere. e-Boks er ligeligt ejet at Nets og PostNord.

Læs mere på www.e-boks.dk

Om DIF
DIF er landets største idrætsorganisation med flere end 1,9 millioner medlemmer, som dyrker 90 forskellige idrætsgrene i 9.200 idrætsforeninger landet over. Foreningsidrætten er en afgørende forudsætning for, at den danske befolkning er en af de mest idrætsaktive befolkninger på verdensplan. Ikke færre end 350.000 frivillige i DIF-idrætten sikrer hver uge – året rundt – gode og sunde idrætstilbud til danskerne.

Læs mere på www.dif.dk