Kom ind i maskinrummet før nødhjælpen deles ud i Mosul

Mission Østs nødhjælpskoordinator Knud Andersen fortæller, hvad der skal til for, at man kan dele tæpper, madrasser og overlevelsespakker ud til nødlidende familier i Mosul uden at komme for tæt på kampene, og uden at der opstår tumulter blandt overlevende, som har mistet alt.
Danske Knud Andersen leder Mission Østs hjælpeindsasts i Mosul og Nordirak.

Sikkerheden skal være i orden, når nødhjælpen deles ud til de overlevende i Mosul. Nødhjælpskoordinator Knud Andersen inviterer ind i maskinrummet, hvor han forbereder uddelingen af tæpper, madrasser, varmeapparater, køkkengrej og hygiejneudstyr.

Akut brug for det mest basale

Kampene bølger lige nu frem og tilbage i den irakiske storby Mosul, mens irakiske styrker med opbakning fra en international koalition befrier byen fra terrorgruppen Islamisk Stat. Hele den østlige bydel er befriet, men indbyggerne mangler stort set alt og må endda huse de mange familier, der strømmer ind på flugt fra kampene i den vestlige del af byen.

Der er med andre ord akut brug for hjælp med de mest basale fornødenheder. Mission Øst er på pletten med tæpper, madrasser, køkkenudstyr, varmeovne, hygiejneartikler og førstehjælpskasser og har allerede uddelt nødhjælp til 12.000 mennesker i og omkring Mosul. Hjælpen indgår i en samlet indsats under FN, hvor de forskellige hjælpeorganisationer bidrager med hver deres ekspertise.

Behørig afstand fra kampene

Mission Østs danske nødhjælpskoordinator Knud Andersen giver et sjældent indblik i de forholdsregler og sikkerhedshensyn, der må tages, for at hjælpen når frem og gør gavn.

– Den helt store udfordring er selvfølgelig først og fremmest sikkerhedssituationen, forklarer han.

– Hvis man deler ud for tæt på kamphandlingerne, risikerer vi, at folk bevæger sig i uheldige mønstre ind gennem de områder, hvor der slås, og det kan vi selvfølgelig ikke have. Derfor kræver det meget nøje koordination med de lokale myndigheder om, hvilke nabolag vi rent faktisk kan komme ind i og hjælpe, og det skal være i en behørig afstand fra kampene. Ellers er det simpelt hen ikke forsvarligt.

Pakkes om i små varebiler

Når de lokale myndigheder har givet grønt lys, kan Mission Øst læsse store lastbiler med madrasser, tæpper og pakker med alle fornødenheder, familierne skal bruge for at klare hverdagen. Men så nemt er det alligevel ikke, forklarer Knud Andersen:

– Tingene skal af de store lastbiler, for de store lastbiler har rigtig store problemer inde i Mosul. For det første har de svært ved at komme rundt. For det andet ser folk de store lastbiler og tror, at de er læsset med fødevarer, og så opstår der panikagtige situationer, hvor folk strømmer sammen og prøver at tage tingene fra lastbilerne, før vi overhovedet går i gang.

– Det duer ikke, så derfor læsser vi tingene over på mindre køretøjer og dækker dem til, så man ikke kan se, hvad der er inde i dem. De er meget nemmere at manøvrere rundt med. Så i stedet for at dele nødhjælp ud til 3-4.000 tusind mennesker på én gang, gør vi det til kun 50 familier ad gangen. På den måde kan vi kontrollere situationen og hurtigt dele nødhjælpen ud, så vi ikke skaber unødige problemer – både for befrielsestropperne og i særdeleshed også for de civile, som skal leve herinde, fortæller han.

50 familier må sove i kulden

Knud Andersen er lige nu ved at forberede en uddeling til 50 familier tæt ved frontlinjen, hvis huse er brændt ned.

– Et kvarter er lidt længere fremme end sædvanlig, og det kræver særlige sikkerhedsforanstaltninger, for at nødhjælpen når ansvarligt frem. I det kvarter befinder der sig lige nu omkring 50 familier, som har fået deres huse brændt ned, og de sover faktisk udenfor nu, hvor temperaturen lige nu er nede på omkring nul grader her. Så det er en meget presset situation for de her mennesker, og dem hjælper vi hen over weekenden med at få så mange ting som overhovedet muligt; tæpper, varmeapparater, gasflasker, alt hvad de overhovedet har brug for, for at kunne klare sig de næste par uger, indtil vi kan få frem med mere hjælp til dem.

Mission Øst har uddelt nødhjælp til omkring 100.000 mennesker i det nordlige Irak siden sommeren 2014, hvor terrorbevægelsen Islamisk Stat fejede hen over landet og dræbte, voldtog og bortførte alle, der ikke tilsluttede sig deres rigide tolkning af Islam. Mission Øst driver seks centre for børn og unge, hvor de kan bearbejde deres traumer, lære forskellige skolefag og lege og hygge sig som andre børn og unge.

Svend Løbner, pressekoordinator, Skt. Lukas Vej 13, 2900 Hellerup, Mobil 28 707 703, mail svend.lobner@missioneast.org

Danske Knud Andersen leder Mission Østs hjælpeindsasts i Mosul og Nordirak.
Familierne mangler alt og er derfor lykkelige for madrasser, tæpper og husholdningsudstyr fra Mission Øst.
Hjælpen viser de ramte familier, at der er nogen derude, der bekymrer sig om dem. Det giver dem et håb at bygge videre på.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er bl.a. støttet af Danida, det tyske Udenrigsministerium, samt EU og FN.