Kom hjertesundt gennem julen med mådehold

Danskere rammes af hjertebanken under julemåltidet. Men med mådehold og gode tricks kan man komme godt, sundt og sikkert gennem julemaden.

Julen er hjerternes tid, og for mange danskere er juledagene også forbundet med fyldte maver og hygge. Men med den fede mad, der ofte kommer i store portioner, kan der også følge fysiske konsekvenser og opstå bekymringer.

Det betyder, at der på sygehusenes hjerteafdelinger ofte er besøg sent på aftenen fra folk, der har overspist og derfor pludselig står med hjertebanken og bekymrede miner.

- Vi ved, at indtag af store mængder fed mad kan føre til sure opstød, der giver smerter i brystet, som en del reagerer på, når juleaftensmåltidet er fortæret og gaverne er pakket op, siger Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen og overlæge ved hjertemedicinsk afdeling på Gentofte Hospital.

Symptomerne kan til forveksling ligne en blodprop eller et hjertetilfælde og opstår i særdeleshed, fordi mange danskere spiser godt til, når julemaden står på bordet. Derfor opfordrer Gunnar Gislason til mådehold.

- Helt generelt skal man spise, til man er mæt – men så skal man også stoppe, når man er mæt. Også selvom de brunede kartofler lokker, og det jo kun er jul én gang om året, lyder det.

Gunnar Gislason fortæller desuden, at for meget vin og juleøl kan være med til at påvirke hjertepatienter, der har atrieflimren og forværre symptomerne.

- Blot en beskeden mængde alkohol kan forværre atrieflimren, så man skal selvfølgelig være påpasselig, siger Gunnar Gislason, der dog også maner til besindighed:

- Julen er en hyggelig tid, og de fleste vil have det helt fint, så længe indtaget er med måde, fortæller forskningschefen.

Er man i tvivl om symptomerne, er opfordringen dog klar: Få det hellere undersøgt en gang for meget end en gang for lidt – også selvom det er midt i julemaden.

Mådehold og smarte tricks sparer en tur på sygehuset

Ifølge Lotte Juul, diætist i Hjerteforeningen, kan man med fordel indtænke fem smarte tricks til sund julemad og sørge for, at maven ikke smerter.

1. Dæk bordet med de små tallerkener. Vi spiser mindre, når tallerkenen er lille frem for stor. Det handler om, at vi i bund og grund ikke har nogen anelse om, hvor stor en normal portion er. Vi bruger derfor tallerkenen som pejlemærke og spiser en fuld tallerken mad – uanset tallerkenstørrelse.
  2. Spar på mættet fedt for dit hjertes skyld. Kamsteg er et mere hjertesundt valg end flæskesteg. Spar på den fede sovs og de smørbrunede kartofler. Fyld godt op med den flotte rødkålssalat i stedet.
  3. Spis langsomt, hold pauser undervejs og nyd maden. Tempoet er vigtigt i forhold til at smage på maden og mærke mæthed. Hurtig spisning medfører ofte, at vi får overspist. Madglæde handler om nydelse – ikke om overspisning.
  4. Tøm aldrig din tallerken helt. En tom tallerken sender et tavst signal om, at du mangler mad. Alle gæster i nærheden vil straks tilbyde dig det ene fad efter det – og det kan jo være svært at sige nej.
  5. Drik vand til maden og skål i vinen. Vælg små, gamle og smukke vinglas. Ofte drikker vi samlet set mindre vin, når vi drikker af små vinglas frem for af de store glas.

Hjerteforeningen er Danmarks næststørste sygdomsbekæmpende organisation med mere end 116.000 medlemmer. Vi arbejder med forskning i hjerte-kar-sygdomme, forebyggelse af hjertesygdomme og patientstøtte.