Kom hjertesundt gennem julen med mådehold

Danskere rammes af hjertebanken under julemåltidet. Men med mådehold og gode tricks kan man komme godt, sundt og sikkert gennem julemaden.

Julen er hjerternes tid, og for mange danskere er juledagene også forbundet med fyldte maver og hygge. Men med den fede mad, der ofte kommer i store portioner, kan der også følge fysiske konsekvenser og opstå bekymringer.

Det betyder, at der på sygehusenes hjerteafdelinger ofte er besøg sent på aftenen fra folk, der har overspist og derfor pludselig står med hjertebanken og bekymrede miner.

- Vi ved, at indtag af store mængder fed mad kan føre til sure opstød, der giver smerter i brystet, som en del reagerer på, når juleaftensmåltidet er fortæret og gaverne er pakket op, siger Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen og overlæge ved hjertemedicinsk afdeling på Gentofte Hospital.

Symptomerne kan til forveksling ligne en blodprop eller et hjertetilfælde og opstår i særdeleshed, fordi mange danskere spiser godt til, når julemaden står på bordet. Derfor opfordrer Gunnar Gislason til mådehold.

- Helt generelt skal man spise, til man er mæt – men så skal man også stoppe, når man er mæt. Også selvom de brunede kartofler lokker, og det jo kun er jul én gang om året, lyder det.

Gunnar Gislason fortæller desuden, at for meget vin og juleøl kan være med til at påvirke hjertepatienter, der har atrieflimren og forværre symptomerne.

- Blot en beskeden mængde alkohol kan forværre atrieflimren, så man skal selvfølgelig være påpasselig, siger Gunnar Gislason, der dog også maner til besindighed:

- Julen er en hyggelig tid, og de fleste vil have det helt fint, så længe indtaget er med måde, fortæller forskningschefen.

Er man i tvivl om symptomerne, er opfordringen dog klar: Få det hellere undersøgt en gang for meget end en gang for lidt – også selvom det er midt i julemaden.

Mådehold og smarte tricks sparer en tur på sygehuset

Ifølge Lotte Juul, diætist i Hjerteforeningen, kan man med fordel indtænke fem smarte tricks til sund julemad og sørge for, at maven ikke smerter.

1. Dæk bordet med de små tallerkener. Vi spiser mindre, når tallerkenen er lille frem for stor. Det handler om, at vi i bund og grund ikke har nogen anelse om, hvor stor en normal portion er. Vi bruger derfor tallerkenen som pejlemærke og spiser en fuld tallerken mad – uanset tallerkenstørrelse.
  2. Spar på mættet fedt for dit hjertes skyld. Kamsteg er et mere hjertesundt valg end flæskesteg. Spar på den fede sovs og de smørbrunede kartofler. Fyld godt op med den flotte rødkålssalat i stedet.
  3. Spis langsomt, hold pauser undervejs og nyd maden. Tempoet er vigtigt i forhold til at smage på maden og mærke mæthed. Hurtig spisning medfører ofte, at vi får overspist. Madglæde handler om nydelse – ikke om overspisning.
  4. Tøm aldrig din tallerken helt. En tom tallerken sender et tavst signal om, at du mangler mad. Alle gæster i nærheden vil straks tilbyde dig det ene fad efter det – og det kan jo være svært at sige nej.
  5. Drik vand til maden og skål i vinen. Vælg små, gamle og smukke vinglas. Ofte drikker vi samlet set mindre vin, når vi drikker af små vinglas frem for af de store glas.

Forskningschef: Man kan sagtens få et helt almindeligt liv med en ICD6.1.2022 10:55:46 CET | Pressemeddelelse

Cirka 1200 danskere får hvert år indopereret en ICD-enhed, som oftest efter et hjertestop. Men bare fordi man har fået indopereret en lille avanceret pacemaker, betyder det ikke, at ens liv med ét nødvendigvis er forandret, forklarer Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen. - Hvis man ellers har været sund og rask og ikke har underliggende sygdomme, vil man som udgangspunkt kunne fortsætte det liv, man har levet hidtil. Selvfølgelig skal man være opmærksom på sin krop og tage det alvorligt, men ICD-enheden fungerer lidt som ens bedste ven, der hjælper til, hvis man igen skulle komme i problemer, fortæller forskningschefen, der også er overlæge og kardiolog ved Gentofte Hospital. Forskningschefen understreger dog også, at eftervirkningerne af et hjertestop afhænger meget af hastigheden i responsen på hjertestoppet. Jo længere tid der går, før man får behandling, desto sværere kan det være at komme godt tilbage til livet. For hjernen kan hurtigt blive påvirket, hvis ikke hjælp

Thomas Evers og Hjerteforeningen inviterer til julebanko10.12.2021 12:48:16 CET | Pressemeddelelse

Julen er hjerternes fest, og intet hjerte skal stå alene. Derfor arrangerer Hjerteforeningen 15. december virtuel julebanko for at gøre endnu en indsats for at mindske den december-ensomhed, som mange danskere føler. Thomas Evers, ambassadør for Hjerteforeningen og kendt fra bl.a. Vild med Dans, er bankovært og vil tage deltagerne med ind i juleuniverset og give muligheden for at hygge og vinde flotte præmier, hvilket blandt andre adm. direktør i Hjerteforeningen Anne Kaltoft ser frem til. - Ensomhed er en stor udfordring for danskernes hjerter – og ikke mindst her op til jul, hvor ensomheden desværre kan ramme ekstra hårdt. Måske især med det stigende smittetryk. Derfor håber vi, at vi med dette arrangement kan være med til at bringe noget julestemning hjem i stuerne, siger Anne Kaltoft, og Thomas Evers supplerer: - Hvis vi bare kan være med til at gøre en forskel for én ensom, så vil vi gå glade i seng. Så jeg ser virkelig frem til det her julebankoarrangement, siger Thomas Evers Pou

Hjerteforeningen inddrager patienternes ønsker i fremtidens støtte til hjerteforskningen29.9.2021 05:12:00 CEST | Pressemeddelelse

Hjerteforeningen har indgået et samarbejde med Novo Nordisk Fonden om at støtte etableringen af Danish Cardiovascular Academy, der skal udklække fremtidens stjerner inden for hjerte-kar-forskning og tilføre endnu flere millioner til hjerteforskningen i Danmark. Samtidig målretter Hjerteforeningen fremover sin støtte til forskningsområder, hvor patienter og eksperter har efterspurgt ny viden.