Kom helt tæt på neandertalerne

Rebecca Wragg Sykes’ bog, Kindred. Neanderthal life, love, death and art, tog anmelderne med storm og er blevet en international bestseller. Nu udkommer den på dansk med titlen: Neandertaler – Liv, død, kunst og kærlighed.

Bogens forside

Neandertalerne er det moderne menneskes, homo sapiens, nærmeste slægtninge, og de uddøde for cirka 40.000-30.000 år siden. Neandertalerne forsvandt fra jordens overflade efter at have være en del af det eurasiske landskab i mere end 300.000 år. Men de har efterladt et genetisk aftryk i os, idet mellem 2 og 3 procent af vores DNA stammer fra dem.
Vores forfædre er ofte blevet opfattet som primitive, pjaltede og uciviliserede, men Rebecca Wragg Sykes slår fast, at de var opfindsomme, forstandige og tilpasningsdygtige individer med indgående kendskab til den verden, de levede i. Det vil samtidigt måske være overraskende for mange, at begreber som planlægning, samarbejde, altruisme, æstetisk sans og fantasi faktisk også kendetegner neandertalerne. Derfor kan Rebecca Wragg Sykes med god mening fremføre sin påstand, at vi først kan forstå os selv til fulde, når vi forstår neandertalerne.

Rebecca Wragg Sykes er arkæolog, ph.d. fra University of Sheffield i 2010, og har viet sit liv til studiet af neandertalerne. Med videnskaben i hånden stræber hun efter at formidle videnskaben og forskningen således, at stoffet bliver tilgængeligt for alle, der er nysgerrige på at lære mere om vores forfædre. Og hun er ikke bleg for at indrømme, at hendes store formidlingsforbillede er Jean Auel, forfatteren til den populære bogserie ’Hulebjørnens klan’.

I forbindelse med udgivelsen kommer Rebecca Wragg Sykes til Danmark, hvor hun blandt andet holder et offentligt foredrag hos Statens Naturhistoriske Museum d. 26. marts og medvirker på Historiske Dage i København d. 27. marts.

Neandertaler
– Liv, død, kunst og kærlighed

Forfatter: Rebecca Wragg Sykes
Oversætter: Sigurd Toftdahl Terkelsen
Udgivelsesdato: 22. marts 2022

Bogens forside

Søren R. Fauth skriver om familieliv i svære perioder og forsøget på at finde ind til en ny kærlighed19.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I "Digt om døden" fra 2018 skrev Søren R. Fauth om en far, som ikke længere kunne gå, ikke længere tage var på sig selv, og om en bror, der mister sin søster til kræft. I "Moloch" fra 2020 om en familie, der styrter sammen i utroskab, skam og voldsfantasier. Og i sin nye bog "En rejse til mørkets begyndelse" skriver han om en mor, der må udholde så meget, om at sidde tilbage i de rygende ruiner og om kærligheden, der ikke altid kan reddes eller redde en.

Finsk Twin Peaks-stemning i Monika Fagerholms roman om mord i en lille by16.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Monika Fagerholms roman Lola omvendt, der oprindeligt udkom i Sverige og Finland i 2012, behandles flere af de mest fagerholmske emner: en mindre by, en voldsom forbrydelse, en fortielse blandt indbyggerne, som finder selv den voldsomste hændelse ubelejlig og forstyrrende for deres stille hverdag. "Lola omvendt" handler således om en af menneskets mørkeste sider, ligesom Nordisk Råds litteraturprisvinderen "Hvem slog bambi ihjel?" gjorde det, vores evne til at leve med selv de mest horrible forbrydelser, så længe vi selv får lov at være i fred.