Folk & SikkerhedFolk & Sikkerhed

Kom helt tæt på Bornholms krigsveteraner

Kom helt tæt på de udsendte veteraner og hør deres fantastiske og personlige fortællinger. 🇩🇰 Udsendt Af Danmark inviterer sammen med Veteranforum Bornholm til en aften, hvor du kommer helt tæt på fire af de danskere, som har været sendt ud af den danske stat til krige, kriser og katastrofer. Arrangementet finder sted i forbindelse med, at udstillingen GENNEM ILD & VAND besøger Campus Bornholm.
Privatfoto Jonas, Afghanistan

Der er få regler denne aften.

De fire veteraner fra hver deres mission, med hver deres oplevelse i bagagen og hver deres baggrund, giver deres personlige perspektiv på, hvad det vil sige at være sendt ud - hvad det har betydet for dem - hvordan det har været at komme hjem - og hvorfor de overhovedet tog afsted.

De har 15 minutter hver til at fortælle deres historie - uden afbrydelser - og efter pausen må publikum spørge om det, de vil.

Der er ingen garanti for svar på alle spørgsmål, men til gengæld lover vi, at du får indsigt i ting, som du ikke kendte til, før du kom.

Arrangementet finder sted på Campus Bornholm, Minervavej 1, Rønne.  Billetter kan fås hos https://billetto.dk/e/udsendt-af-danmark-live-i-ronne-billetter-618410

PROGRAM FOR AFTENEN:

18.30: ANKOMST oG MULIGHED FOR AT NETVÆRKE

Vi byder på let lidt at spise og drikke.

19.00: VELKOMST

19.10: Fire lokale veteraner fortæller deres personlige historie om det at være Udsendt Af Danmark til krig, kriser og katastrofer.

• Per, en yngre herre, der har gjort og set sit i Afghanistan.
  • Per, en ældre herre, der har været en tur i Belgisk Congo
  • Jens - hør om en tur til en glemt mission i Irak
  • Jonas, professionel soldat og tre ture til Afghanistan

20.00: Pause med en lille forfriskning

20.10: Samtale mellem publikum og de fire lokale veteraner

20.50: Afslutning

21.00: Tak for i aften

MODERATOR:

Teddy Gerberg fra Udsendt Af Danmark.

VI GLÆDER OS TIL AT SE DIG!

Privatfoto Jonas, Afghanistan

Information om Folk & Sikkerhed

Folk & Sikkerhed
Godthåbsvej 66
2000 Frederiksberg C

33 14 79 00https://folkogsikkerhed.dk/

Folk & Sikkerhed har eksisteret siden 1975, og vi er Danmarks største forsvars-, beredskabs- og sikkerhedspolitiske organisation med ca. 75.000 medlemmer qua vores medlemsorganisationer

Følg pressemeddelelser fra Folk & Sikkerhed

Flere pressemeddelelser fra Folk & Sikkerhed

Overvejer du at tage til Ukraine og kæmpe?2.3.2022 09:35:39 CET | Pressemeddelelse

Siden statsminister Mette Frederiksen søndag d. 27. februar 2022 var ude at sige, at der ikke juridisk var noget i vejen for, at danskere tog til Ukraine for at kæmpe, har der været en stor interesse for at rejse afsted. Det er dog ikke uden konsekvenser at drage i krig og der er også en lang række overvejelser, som du bør gøre, inden du tager afsted. Derfor har Folk & Sikkerhed sammen med Danmarks Veteraner udarbejdet en liste med ting, som man bør tænke grundigt igennem, inden man pakker tasken og rejser afsted mod Ukraine.

Støtteerklæring til de danske veteraner18.8.2021 11:03:19 CEST | Pressemeddelelse

På baggrund af den tragiske udvikling i Afghanistan, forstår Folk & Sikkerhed godt, at mange veteraner sidder med en dårlig smag i munden, men militært set var krigen en succes. Missionen i Afghanistan var delt op i to faser. Fase 1 varede frem til 2014 og var en militæropgave, hvor koalitionen med amerikanerne i spidsen skulle overvinde Al Qaeda og afsætte Talibans styre i Afghanistan. Dette lykkes til fulde. Fra 2014 og frem til i dag trak de militære styrker sig gradvist ud, overgav ansvaret til den afghanske hær og demokratiopbygningen gik i gang. Danske soldaters tilstedeværelse sikrede stabilitet, et blomstrende handelsliv, børn kom i skole og meget mere. På nær nogle få hændelser var der ro i det danske ansvarsområde, da Danmark havde soldater i Afghanistan. Årsagen til den seneste tragiske og katastrofale udvikling i Afghanistan skyldes et folkeligt og politisk ønske om at trække de militære sikkerhedsstyrker ud af Afghanistan – dette blev desværre gjort for tidligt. Nu er der