Kom godt i gang med samarbejdende robotløsninger

Smartere og mere alsidige robotværktøjer, eller end-of-arm-værktøjer – sensorer, gribere og Quick Changers – gør det muligt for robotter at overtage gentagelsesprægede arbejdsopgaver og betyder, at de kan bruges til mere præcisionskrævende og intelligente opgaver, som tidligere var for komplekse til at automatisere.

Avancerede robotværktøjer gør det muligt, at medarbejdere og robotter kan arbejde sikkert side om side, fordi end-of-arm-værktøjerne er brugervenlige og har intuitive programmerings- og sikkerhedsfunktioner.

Disse innovative teknologier har øget brugen af end-of-arm-værktøjer betydeligt. Ifølge QYResearch forventes det globale marked for end-of-arm-robotværktøjer, som blev vurderet til USD 1.580 millioner i 2018, at nå USD 2.740 millioner i slutningen af 2025, hvilket svarer til en årlig vækstrate (CAGR) på 7,1 procent i 2019-2025[1].

Det er vigtigt, at producenterne finder de robotværktøjer, som passer bedst til deres specifikke behov, da de enkelte produktionsfaciliteter varierer i forhold til, hvilke opgaver der skal automatiseres, produkternes form og størrelse samt materialer og robotter.

Prioritering af end-of-arm-værktøjer før robotten
Som følge af de teknologiske fremskridt er end-of-arm-værktøjer blevet mere avancerede og funktionelle. I dag er implementeringen af robotter og det tilbehør, der monteres og anvendes, mere integreret end blot selve robotterne. I løbet af de seneste fem år har robotter fundet langt større anvendelse end nogensinde før, fordi robotværktøjet kan anvendes langt bedre i flere miljøer. Ud over at kunne håndtere variationer i produktstørrelse, vægt og form gør end-of-arm-værktøjer desuden robotterne i stand til at udføre flere processer på én gang. Takket være disse udvidede funktioner, som end-of-arm-værktøjerne medfører, og udbredelsen af denne udvikling inden for produktion, vil robotter snart være en gængs salgsvare. I forhold til det aktuelle arbejde vil den anvendte robottype ikke betyde så meget som det anvendte end-of-arm-værktøj.

Og med flere aktører på markedet, som tilbyder mere avancerede løsninger til en lavere pris, skal producenterne fokusere på "flere værktøjer, flere anvendelsesområder" i stedet for "flere robotter, flere anvendelsesområder."

End-of-arm-værktøjer udvider anvendelsen af industrirobotter eller kollaborative robotter (cobots) ved at gøre dem mere intelligente, reaktive og uafhængige. Dermed vil producenterne kunne opfylde en række produktionsmål, i det de vil være mere fleksible og mere responsive i forhold til markedsændringer samt kunne opfylde kundernes behov for at øge den samlede innovationshastighed. Producenterne skal derfor overveje hvilken type værktøjer, som bedst passer til behovene i en bestemt anvendelse, inden robotterne installeres.

Udviklingen inden for end-of-arm-værktøjer
Forskellige værktøjer gør det muligt for producenterne at opfylde deres produktionsmål. OnRobots RG2- og RG6-gribere, som kan gribe produkter af forskellig størrelse og materiale, muliggør anvendelser såsom maskinpasning, pick and place, emballering, palletering og samling.

Disse gribere er nemme at installere og giver en mere fleksibel produktion med mindre nedetid. De er desuden omkostningseffektive og kan håndtere store procesvariationer.

Gartneriet Rosborg, Danmarks største producent af krydderurter, installerede RG6-griberen med henblik på at eliminere ensformigt arbejde og reducere høje lønomkostninger. Dette er muligt, da griberen kan arbejde side om side med mennesker om at pakke sarte krydderurter. Virksomheden har udtalt, at griberens fleksibilitet, store rækkevidde og følsomme greb er blandt de årsager til, at de valgte OnRobot som deres løsningsleverandør.

RG2-FT,verdens første intelligente griber, der kan se og føle genstande ved hjælp af en integreret kraftmomentsensor, er endnu et innovativt værktøj, som gør det muligt for producenterne at effektivisere deres produktion. Ud over at være nemt at installere og programmere, kan værktøjet desuden registrere emnets placering, selv om det ikke er nøjagtigt placeret. Dette øger effektiviteten i produktionen, reducerer risikoen for skader på produktet og sikrer større præcision i håndteringen, hvilket gør anvendelsen sikrere for både arbejderne og arbejdspladsen.

Optimering af investeringsafkast (ROI)
Robotternes evne til at håndtere stadigt flere industrielle opgaver takket være end-of-arm-værktøjer sikrer producenterne et hurtigere afkast på deres investering. Det skyldes, at værktøjerne er fleksible og nemme at installere, hvilket gør, at de kan skifte mellem mange forskellige opgaver med et minimalt behov for yderligere programmering eller udskiftning af værktøjer.

Robotværktøjerne hjælper også med at øge produktionen, da de kan arbejde døgnet rundt og udføre opgaver med større præcision og pålidelighed end menneskelige operatører. End-of-arm-værktøjerne er sikre, kollaborative og intelligente, hvilket reducerer automatiseringsomkostningerne, da arbejderne kan arbejde side om side med dem uden ekstra sikkerhedsafskærmning, kompleks programmering eller installationsudgifter.

Fremtiden er kollaborative anvendelser
Med fremkomsten af mere intelligente og adaptive værktøjer kan robotter nu levere større hastighed, styrke, sikkerhed og præcision, udføre en bred vifte af opgaver og hjælpe producenterne med at maksimere deres investeringsafkast.

[1]https://weeklywall.com/2019/02/06/robotics-end-of-arm-tooling-market-trends-share-business-growth-leading-players-and-forecast-2025/

Thomas Knudsen
General Manager, Northern Europe
OnRobot
Tlf. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Forbedrer arbejdsmiljø og fjerner flaskehalse: Fynske ROEQ lancerer unikt automatisk rullebånd til den mobile robot MiR5007.3.2019 13:57:20 CETPressemeddelelse

ROEQ's topmoduler til selvkørende mobile robotter fuldautomatiserer den interne transport ved at afskaffe manuel læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationerne. På USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago i april lancerer den fynske teknologivirksomhed en unik automatisk rullebane, som monteres på toppen af en MiR500, den største mobile robot fra Mobile Industrial Robots. Nyskabelsen hedder TR500 Top Roller og ventes at tage verdensmarkedet med storm, fordi fjerner manuelle flaskehalse i logistikkæden.