Kom du ihåg allt?

För många bjuder årets sommarsemester på den första utlandsresan under lång tid och därför är dt viktigt att kontrollera så att allt är med.

Kanske har ditt pass legat gömt och glömt i en byrålåda sedan 2019? Om det är länge sedan du tittade på det är det en bra idé att kontrollera att det fortfarande är giltigt.

När du ändå är i gång bör du leta fram det blå EU-sjukförsäkringskortet och kontrollera att även det fortfarande är giltigt. Det blå kortet ger tillgång till behandling på lika villkor som för medborgarna i det aktuella landet – men täcker inte en eventuell hemresa. Försäkringen är därför viktig att se upp innan man kan åka på semester.

Kolla hur du är försäkrad
När du planerar din semester kanske du inte tänker på att du kan bli sjuk eller skada dig. Det är dock en riktigt bra idé att sätta sig in i hur försäkringen täcker för när skadan väl inträffat kan det vara dyrt att vara oförsäkrad, säger Karin Tranberg, avdelningschef för Travelcare i SOS International.

Skulle olyckan vara framme under semestern och du behöver behandling är det viktigt att du vet var du ska uppsöka vård:

– Det är viktigt att kontakta larmcentralen först. Vi kan hänvisa till en lämplig vårdgivare och våra läkare säkerställer att den behandling som rekommenderas på plats är korrekt, säger Karin Tranberg och påpekar att det efter en lång period utan turister finns en ökad risk för överfakturering och överbehandling.

Att göra-lista som kan göra skillnad:

• Pass – är det giltigt?
  • Blått EU-sjukförsäkringskort: kom ihåg att ta med det – och kontrollera giltigheten
  • Reseförsäkring - Har du en reseförsäkring?
    Undersök om en eventuell hemtransport täcks
  • Kontrollera väntetid på flygplatsen och var ute i god tid - försäkringen täcker vanligtvis inte om du misser din avgång på grund av långa väntetider till säkerhetskontrollen
  • Ta reda på telefonnummer till larmcentralen och spara det
  • Ta reda på vilka covid-restriktioner och testkrav som gäller på destinationen innan avresa

Om SOS International – en av Nordens ledande assistansorganisationer

SOS International erbjuder ett stort utbud av lösningar som omfattar världsomspännande sjukvård, rese- och vägassistans samt olika hälsovårdslösningar. SOS International garanterar värdekedjan på uppdrag av sina kunder genom att vara en pålitlig samarbetspartner som strävar efter att erbjuda slutanvändaren bästa möjliga upplevelse, samtidigt som kundens totalkostnader hålls på en så låg nivå som möjligt. För att leva upp till rollen som pålitlig partner är kvalitet och samarbete viktiga parametrar.

SOS International har ett omfattande nätverk av kompetenta leverantörer och samarbetspartners över hela världen, samt 5 strategiskt placerade kontor i områden med hög volym av ärenden. Med sina cirka 1200 anställda representerar SOS International 30 nationaliteter och tillsammans talar de anställda fler än 37 olika språk.

SOS International grundades 1961 och ägs av 13 av de största försäkringsbolagen i Norden. SOS Internationals stora antal ärenden innebär att bolaget är en av de största assistansorganisationerna i Norden.