Kolding satser på dialog og samarbejde med erhvervslivet

Dansk Byggeri Sydjylland og Kolding Kommune ser muligheder i at finde job til ledige borgere i de lokale håndværksvirksomheder. Dialog og samarbejde er vejen frem, hvis kommunen skal have flere ledige i arbejde, og virksomhederne skal have besat de ledige stillinger med de rigtige medarbejdere.

I Kolding er der opstået et godt samarbejde mellem virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen og det lokale Jobcenter. I løbet af det sidste halve år, har jobcenteret fundet plads til 30 medarbejdere hos lokale virksomheder i byggebranchen.

- Vi har ledige borgere, som skal have hjælp til at få fodfæste på arbejdsmarkedet. De får en ny chance for at komme ud på en arbejdsplads og skabe sig et job, og virksomhederne får en ny god medarbejder. Vi er meget glade for det samarbejde, vi har med vores lokale håndværksvirksomheder igennem Dansk Byggeri Sydjylland. Vi er gode til i fællesskab at finde frem til løsninger, som alle parter får noget ud af, siger borgmester i Kolding, Jørn Pedersen.

For at gøre det lettere at finde nye medarbejdere gennem jobcenteret, hjælper jobcenteret med at finde frem til kandidater, der har en baggrund, der kunne være interessant for virksomheden, ligesom jobcenteret også hjælper med opkvalificering af den ledige.

- Vi har behov for flere hænder i byggebranchen – det gælder både her og nu og i fremtiden, så dem der gerne vil og kan arbejde i vores lokale virksomheder, tager vi gerne imod. Og det er uden tvivl en stor hjælp, at jobcenteret sørger for, at den ledige har de relevante kurser, som jobbet kræver, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

I 2018 blev der derfor oprettet 150 forløb, hvor en ledig har været i virksomhedspraktik eller løntilskud.

- På den måde kan virksomheden og den ledige se hinanden lidt an, inden det forhåbentligt ender med en fastansættelse. Ofte er det bare en blød start, der skal til, og så finder de sig hurtigt tilrette. Netop det har de lokale håndværksvirksomheder formået at give, og derfor er vores samarbejde guld værd, siger borgmester Jørn Pedersen.

- Byggebranchen er i forvejen kendt som en rummelig arbejdsplads, og virksomhederne tager gerne et socialt ansvar. Jeg er stolt af de mange virksomheder, der har sagt ja tak til at give et menneske en ny chance for at komme ind på en arbejdsplads, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

Borgmester i Kolding, Jørn Pedersen, telefon 79 79 20 00
Formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60