Kolding får første udendørs baner af internationalt format

Bowls er en forholdsvis ny sport i Danmark. De steder, det spilles, sker det indendørs. Det vil KIF Bowls i Kolding nu lave om på.

Else Marie Søholt, privatkundechef i Sparekassen Kronjylland, prøver her kræfter med bowls. Bag hende ses kunderådgiver Lene Sahl Thorsen og Palle Schorling, der er formand for KIF Bowls.

Lad os starte med at slå fast: Bowls er en blanding af curling og petanque, og da sportsgrenen ikke er ret udbredt i Danmark, er du ikke den eneste, der måske ikke har hørt om den før.

KIF Bowls, der startede op med sportsgrenen for tre år siden, har planer om som de første i landet at etablere en udendørs afdeling med 5 baner for sporten. DGI har givet tilsagn om halvdelen af projektets samlede investering på cirka 200.000 kroner, og de sidste 100.000 skal foreningen således selv rejse sammen med bidrag fra lokale støtter. Her har Sparekassen Kronjylland netop meldt sig på banen med en stor hjælpende hånd:

40.000 kroner fra Sparekassen Kronjylland

– I Sparekassen Kronjylland vil vi gerne være med til at gøre en lokal forskel, som både kommer borgerne i Kolding til gavn, men som også på den lidt længere bane kan være med til at skabe opmærksomhed om og udvikle byen. Det synes vi gør sig gældende med etableringen af de første udendørs bowlsbaner med internationale mål. Lige nu har KIF Bowls 11 idendørs baner, og jeg er sikker på, at det vil give et boost til sporten ikke bare i Kolding, men på landsplan at få etableret en udendørs bane. Derfor har vores gavefond netop støttet med 40.000 kroner, forklarer Else Marie Søholt, der er privatkundechef i Sparekassens afdeling i Kolding.

Foreningens formand fortæller, at de 5 udendørs baner vil give mange nye muligheder:

– Vores nuværende cirka 60 aktive medlemmer er alle over 60 år. Vi vil rigtig gerne invitere flere medlemmer ind, men mangler pladsen. Derfor vil vi både udvide den indendørs banetid og etablere en udendørs afdeling. Bidraget fra Sparekassen Kronjylland gør en stor forskel i at gøre det muligt, så vi er meget taknemmelige for at have så god en lokal støtte, forklarer formand for KIF Bowls, Palle Schorling.

– Fem nye udendørs baner vil både betyde plads til flere medlemmer, mere socialt samvær og masser af frisk luft. Uden tvivl vil det også kunne tiltrække nye typer af medlemmer, men også turneringer og mesterskaber som f.eks. DM og landsstævner. Etableringen af et udendørsanlæg vil uden tvivl gøre en markant forskel både for vores egne og kommende medlemmer, men også for sportsgrenen på landsplan, uddyber Palle.

Salg af Sparinvest vil styrke Sparekassen Kronjylland1.3.2019 08:38:07 CETPressemeddelelse

Sparekassen Kronjylland er en del af ejerkredsen bag Sparinvest, som i dag har indgået en betinget aftale om at sælge 75 procent af aktiekapitalen til Nykredit for 2.245 millioner kroner, ligesom der inden overdragelsen vil blive udbetalt 155 millioner kroner i udbytte. Hvis salget går igennem, vil det give Sparekassen en indtægt på 94 millioner kroner plus udbytte. Salget kan desuden styrke Sparekassens kapital og samtidig sikre et fortsat stærkt investeringssamarbejde til gavn for både kunder og Sparekassen. Hvis salget går igennem, bliver Sparekassens egentlige kernekapital- samt kapitalprocent øget med cirka 0,9 procentpoint, dels på grund af den ekstraordinære indtægt og udbyttebetalingen, dels på grund af reduktion i fradraget i kapitalgrundlaget for kapitalandele i andre finansielle virksomheder. - Kapitalkravene stiger betydeligt i disse år, og her vil et eventuelt salg være et af flere redskaber til at sikre, at Sparekassen også i årene fremover har en stærk og rigelig polstri