Kødboller til folket

Kødboller er en herlig spise! Og i Sverige, hvor restauranten Meatballs for the people ligger, er de særligt glade for den kuglerunde lækkerbisken. Kokkene på restauranten har samlet deres yndlingsopskrifter samt deres bedste tips og tricks til at lykkes med kødbollerne derhjemme.
Bogens forside

Hvordan lyder rensdyrkødboller i peberrodssauce eller svinekødboller med blodpølse og tyttebærcreme? Måske er du mere til de grove lakseboller med sandefjordsauce eller geddeboller i dildsauce? Eller måske vil du allerhelst bare have den helt perfektionerede udgave af de kendte svenske kødboller med mos, flødesauce og tyttebærsylt?

Næsten alle køkkener i verden har en variant af kødboller. I Danmark er vi glade for frikadeller, i Grækenland spiser de kofta. Og Mathias Pilblad har også ladet sig inspirere fra hele verden og lavet en række opskrifter, der er inspireret fra mere eksotiske lande. Ja, der findes også boller uden kød i kogebogen.

Det vigtigste ved god kødbolle er for det første, at man bruger gode ingredienser. Og for Mathias Pilblad betyder det, at man bruger lokale råvarer, der er bæredygtige og i sæson. For det andet er det vigtigt, at man kan lide den person eller restaurant, der har lavet kødbollen til en. En kødbolle fra en fabrik vil aldrig komme til at smage lige så godt som den, din mor lavede – eller den du selv kan lave.

Mathias Pilblad er født i Stockholm, og ganske tidligt fandt han ud af, at han elskede at lave mad til andre, så det var ganske naturligt, at han fik en karriere inden for restaurationsbranchen. Han har arbejdet på flere at Stockholms bedste prisvindende restauranter og deltaget i Kulinariske Olympiske Lege, hvor han i 2000 vandt guld sammen med det svenske landshold. I 2013 så restauranten Meatballs for the People dagens lys, og den blev hurtigt anerkendt af både turister og lokale, der gerne vil spise lækre kødboller.

Titel: Kødboller
Forfatter: Mathias Pilblad
Oversætter: Sigurd Toftdahl Terkelsen
Udgivelsesdato: 23. maj 2022

Bogens forside

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.