Kodas kønsstatistik: Små tegn på mere lighed i musikbranchen

Meget tyder på, at et stigende fokus på kønsubalancen i musikbranchen rent faktisk har gjort en positiv forskel. Der er i hvert fald tendenser, som peger i retning af en mere lige kønsbalance blandt Kodas nye medlemmer. Det fremgår af Kodas kønsstatistik 2022, som er den tredje udgivelse af sin art. Blandt Kodas nye medlemmer er andelen af kvindelige sangskrivere og komponister steget med seks procentpoint til 28 procent siden 2019, og i samme periode er deres andel af udbetalingsbeløbet steget med fem procentpoint til 20 procent.
Stigningen i udbetalingsbeløbet er især drevet af en markant fremgang på radioområdet, hvor kvindernes andel af udbetalingen er mere end fordoblet fra 16 procent i 2019 til 34 procent i 2021, og samtidig er området nu det næststørste udbetalingsområde blandt Kodas nye medlemmer. Omvendt går det meget langsommere med udviklingen på streamingområdet. Her er kvindernes andel kun gået frem fra syv til ti procent siden 2019, og det kan aflæses på den samlede udvikling, da området netop er det største udbetalingsområde blandt Kodas nye medlemmer.
”Det er da selvfølgelig rart at se, at der er fremgang at spore. Med alt det fokus, der er på problemstillingen, og med alle de initiativer, som er blevet sat i søen, ville det modsatte også have været ekstremt deprimerende. I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve radioområdet, som en inspiration for andre i branchen, der gerne vil gøre en forskel for en mere lige kønsbalance. Det er nemlig på dette udbetalingsområde, at der bliver gjort mest, og det er derfor for mig tydeligt, at det betyder noget at gennemføre en strategisk og aktiv indsats,” udtaler Kodas forperson, Anna Lidell.
Træerne vokser ikke ind i himlen
Når man ser på den samlede gruppe af komponister og sangskrivere, som er medlem af Koda, er det dog et helt andet billede, der tegner sig. Her er kønsbalancen fortsat markant skæv, og den har nærmest ikke rykket sig på de tre år, hvor statistikken er blevet udført – både målt på kønsfordelingen blandt medlemmerne generelt og på andelen af rettighedsudbetalingerne.
Det skyldes hovedsageligt, at musikskabernes største udbetalingsområder er voldsomt domineret af mænd. På det største område, streaming, går hele 91 procent af udbetalingerne til mænd, og på det tredjestørste område, tv, er det tilfældet med hele 95 procent af udbetalingerne. Og selvom der er positive tendenser blandt Kodas nye medlemmer, står de kun for en mindre del af den samlede udbetaling, og deres fremgang har derfor ikke stor indflydelse på kønsbalancen hos den samlende gruppe af komponister og sangskrivere.
”Den manglende fremgang i kønsbalancen blandt vores samlede gruppe af medlemmer viser, at træerne ikke vokser ind i himlen. Det kræver en lang og vedholdende indsats fra hele branchen, hvis vi for alvor skal gøre op med den ubalance, der nærmest lader til at være mejslet ind i granit. Vi fik foretaget en undersøgelse af årsagerne til kønsubalancen tidligere på året, og den viste, at kvinderne på flere niveauer og af flere årsager oplever, at det er svært at fastholde en karriere i musikbranchen. Derfor er det blandt mange andre tiltag enormt vigtigt at fastholde de nye kvindelige medlemmer, som klarer sig godt nu, hvis kønsubalancen for alvor skal blive mere lige i fremtiden,” udtaler Kodas forperson, Anna Lidell.
Nye tal: Musik skabt på tværs af køn har mere succes
Statistikken har også for første gang set på, hvor meget et musiknummer tjener alt efter, om det er skabt alene af et de binære køn eller på tværs af kønnene. Det er gjort med udgangspunkt i alle de nye musiknumre, der blev skabt i 2021. Det viser, at musiknumre fra 2021 skabt på tværs af kønnene har markant større chance for økonomisk succes end ellers.
”Selvom disse tal kun udgør en mindre sum af alle de musiknumre, som bliver afspillet i Danmark, er tallene enormt interessante. Masser af undersøgelser fra andre brancher har vist, at man skaber et bedre arbejdsmiljø og en bedre bundlinje, når mænd og kvinder arbejder sammen. At det muligvis også er tilfældet i musikbranchen, synes jeg er positivt, og jeg vil gerne på den baggrund minde alle i vores branche om, at der er mange flere fordele end ulemper ved at være mere inkluderende på tværs af køn og kønsidentitet, når man skal skabe ny musik,” udtaler Kodas forperson, Anna Lidell.
Nøgletal
- 20 procent af Kodas medlemmer er kvinder.
- 10 procent af det samlede udbetalingsbeløb i 2021 gik til kvinder.
- 110 mænd og 7 kvinder er placeret i gruppen af højest indtjenende medlemmer.
- 3 kvinder i alt på 5 forskellige top 10-lister.
- 28 procent af Koda nye medlemmer er kvinder (I 2019 udgjorde kvinderne 22 procent).
- 20 procent af det samlede udbetalingsbeløb blandt de nye medlemmer gik i 2021 til kvinder (I 2019 gik 15 procent til kvinderne).
- 8 procent af alle musiknumre skabt i 2021 havde både mænd og kvinder bag som rettighedshavere. Disse musiknumre fik 14 procent af udbetalingerne til musiknumre skabt 2021.
- 84 procent af alle musiknumre skabt i 2021 havde kun mænd bag som rettighedshavere. Disse musiknumre fik 80 procent af udbetalingerne til musiknumre skabt 2021
- 8 procent af alle musiknumre skabt i 2021 havde kun kvinder bag som rettighedshavere. Disse musiknumre fik 6 procent af udbetalingerne til musiknumre skabt 2021
Kontakter
Mads ScheuerPressechef
Tlf:31224806msc@koda.dkLouise BrinckerKommunikationsdirektør
Tlf:29773377lob@koda.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Koda
Koda for et stærkere musikliv
Vi er en musikrettighedsorganisation, som har 50.000 medlemmer bestående af komponister, sangskrivere og musikforlag. Vi arbejder for, at vores medlemmer får en rimelig betaling fra dem, der bruger musikken, og for at gøre musikbranchen mere bæredygtig. Socialt, miljømæssigt og økonomisk.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
Ny kønsstatistik fra Koda: Små tegn på en bedre balance i dansk musik18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 11 procent af de penge, Koda udbetaler, havner hos de kvindelige musikskabere. En stigning i både medlemstal og udbetalinger til nye kvindelige medlemmer skaber dog håb om en mere lige kønsbalance i fremtiden. Kodas forperson, Loui Törnqvist, kalder årets kønsstatistik et lille skridt i den rigtige retning og understreger, at arbejdet for en mere lige kønsbalance skal intensiveres.
Bred alliance vil rette op på skæv lovgivning og sikre lige adgang til barsel9.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Skæv lovgivning efterlader en stor del af Danmarks arbejdsstyrke uden ret til barselsdagspenge. Den skæve lovgivning rammer op mod otte procent af den samlede danske arbejdsstyrke, svarende til cirka 250.000 danskere. Nu vil 21 organisationer på tværs af kulturlivet sikre lige adgang til barsel for alle og kommer med fire konkrete forslag til forbedringer. Birgitte Hjort Sørensen, bestyrelsesmedlem i Dansk Skuespillerforbund, kalder den nuværende lovgivning for urimelig forskelsbehandling og kræver politisk handling.
Første gang i Europa: OpenAI dømt for misbrug af musik – Koda kalder dommen historisk11.11.2025 12:52:01 CET | Pressemeddelelse
Retten i München har som den første domstol i Europa dømt en AI-tjeneste for krænkelse af ophavsretten ved at misbruge rettighedsbeskyttede sangtekster. Koda kalder dommen historisk og et vigtigt skridt mod, at AI kan udvikle sig i en bedre retning, hvor man som musikskaber modtager en retfærdig betaling, når ens musik bliver brugt.
Danish CMO Koda sues AI music company Suno for stealing members’ repertoire - calls for global standards of consent, transparency and remuneration4.11.2025 07:01:00 CET | Pressemeddelelse
Landmark lawsuit filed on behalf of all Koda members; evidence indicates Suno trained on copyrighted works - including music by popular artists Aqua, MØ and Christopher - without permission, transparency or payment. Koda welcomes AI when developed responsibly and urges the industry to rally behind a new standard
Koda sagsøger den amerikanske tech-virksomhed Suno for at stjæle danske kunstneres musik4.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den danske rettighedsorganisation Koda sagsøger den store, amerikanske AI-musiktjeneste Suno for at have stjålet danske kunstneres musik. Det gælder blandt andet ”Barbie Girl” af Aqua, ”A Beautiful Life” af Christopher, ”Final Song” af Mø, ”Sleeping My Day Away” af D-A-D, ”Move Your Feet” af Junior Senior og ”Sunshine Reggae” af Laid Back. I alle tilfældene har Koda konkrete beviser for, at det enkelte værks ophavsret er blevet krænket. Det er første gang, at en dansk rettighedsorganisation lægger sag an mod en AI-tjeneste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

