Koda: Nej til kulturmoms er glædeligt for de danske musikskabere

Et flertal i Folketinget har netop nedstemt regeringens lovforslag om at lægge moms på rettighedsbetalinger. Det er en glædelig nyhed for de danske komponister, sangskrivere og musikforlag, lyder det fra Koda.

Dagens nej til kulturmoms er gode nyheder for kulturlivet / pressefoto

Det var oprindeligt regeringens og Skatteministeriets plan at lægge moms på rettighedsbetalinger fra 2021. En årelang indsats fra Koda og en række andre brancheorganisationer har været med til at fremhæve alle de konsekvenser, som lovforslaget ville medføre. Dette bidrog blandt andet til udsættelser og nu senest til, at der ikke længere er politisk opbakning til forslaget, som var til tredje behandling i Folketinget i dag og blev stemt ned med 35 stemmer for og 61 stemmer i mod.

Skatteministeriet holder – modsat flertallet i Folketinget samt konklusionen i en uvildig advokatundersøgelse – fast i den opfattelse, at lovforslaget er nødvendigt for at sikre, at de danske regler er i overensstemmelse med EU-retten. Skatteministeren nævnte derfor også, at ministeriet vil fremsætte lovforslaget igen som det første i næste folketingssamling. Rettighedshaverne kan derfor ikke regne med, at forslaget er lagt endeligt i graven, men indtil videre har lovgivningsprocessen i Folketinget i hvert fald vist, at der ikke er opbakning til regeringens nuværende lovforslag.

”Lige nu er vi enormt glade på vegne af de danske komponister, sangskrivere og musikforlag over, at vores mange opråb om at skrotte moms på rettighedsbetalinger er blevet taget alvorligt af et flertal af Folketingets partier. Den danske rettighedsøkonomi har indrettet sig efter 50 års praksis om momsfrihed, og en omstilling af dette ville medføre store konsekvenser. I stedet for undgår vores medlemmer og det samlede kulturliv nu at miste betydelige indtægter, og samtidig slipper de danske forbrugere for at betale mere for indhold uden at få noget igen,” udtaler Kodas direktør, Gorm Arildsen.

Dagens nej til kulturmoms er gode nyheder for kulturlivet / pressefoto
Pressefoto af Kodas direktør, Gorm Arildsen

Næsten alle danskere betaler for videostreaming. Kun lidt mere end halvdelen betaler for musikstreaming2.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse viser, at Danmark er det eneste nordiske land, som på to år ikke har oplevet en betydelig fremgang i antallet af betalende musikstreamingabonnenter. Det står i stærk kontrast til videostreamingmarkedet, som i Danmark har oplevet en fremgang i abonnenter på hele 15 procentpoint i samme periode. Det er dårligt nyt for de danske sangskrivere, lyder det fra Koda.