Koda fejrer 90 års fødselsdag med koncert for hele Danmark

I morgen, onsdag, fylder Koda 90 år, og det fejres blandt andet med en hyldest til musikken. Hele Danmark er inviteret til koncert.
Pressebillede

For præcis 90 år siden begyndte Koda sit arbejde for musikken. Et arbejde, der både handler om at sikre ophavsretten for musikkens skabere, så de bliver betalt for brugen af deres musik, og samtidig om at sørge for så enkel adgang til hele verdens musikrepertoire som muligt.

Dét arbejde har ændret sig drastisk gennem årene, og også i musikindustrien har digitaliseringens indtog haft mærkbare konsekvenser. Musik er blevet allemandseje, er altid lige ved hånden og er for rigtig mange koblet til en oplevelse af ”gratis”.

Kodas direktør, Anders Lassen, udtaler:

”I Koda sælger vi adgangen til et produkt, som ingen mennesker vil undvære. Musik er følelser, musik er fællesskab – og det er netop glæden ved musikkens kraft, vi fejrer. Men musik er også forretning. Og den forretning er blevet vanskeligere for rigtig mange musikskabere at opretholde på et fornuftigt niveau med de nye digitale distributionsformer. Så når vi den 30. november inviterer hele Danmark til koncert via et livestream på Kodas facebookside, er det også fordi, vi ønsker at slå et slag for musikkens kraft og den værdi, den repræsenterer. En værdi, som kun findes i vores liv, hvis dem der skaber musikken, bliver ordentligt betalt for deres arbejde, og det må vi ikke tage for givet, hvis vi også ønsker et stærkt og mangfoldigt musikliv de næste mange år.”

Koncerten begynder klokken 20.00, og hvem der skal optræde offentliggøres på dagen.

Følg med på facebook.com/koda.musik.

Koda gennem 90 år

• Koda blev grundlagt den 30. november 1926.
  • I Kodas første hele regnskabsår, 1929, lød indtægten på 100.000 kroner.
  • I 2015 var Kodas indtægt knap 861 millioner kroner. Omkring 90 procent af dette beløb udbetales til musikkens skabere – det resterende beløb går til administration.
  • Koda er gået fra 600 medlemmer i 1960 til 45.000 medlemmer i 2016.
  • Kodas medlemmer skaber i gennemsnit 113 nye musiknumre om dagen.
  • Klik gennem Kodas historie her

For yderligere information eller mulighed for interview kontakt:

Presseansvarlig
Mads Scheuer
Tlf: +45 3122 4806
Email: msc@koda.dk

Pressebillede
Kodas direktør, Anders Lassen

Flere nye aftaler med til at sikre Koda en omsætning på 1,2 milliard9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste af Kodas indtægtsområder oplevede fremgang i 2023, men det var i høj grad nye aftaler på onlineområdet samt en fortsat vækst på koncert- og udlandsområdet, som sikrede en stigning i indtægterne for komponister, sangskrivere og musikforlag. Det er et tilfredsstillende og flot resultat, som ovenikøbet sker i en tid, hvor mange udfordringer truer markedet, lyder det fra Kodas direktør.