home a/s

'Købmandsløfte' er godt for boligmarkedet: Lokal dagligvarebutik trækker i boligkøberne

Del

Flere lokale købmænd er gevinst for de små byers boligmarked - mulighed for indkøb lokalt er topprioritet ved flytning, viser spørgeundersøgelse fra YouGov for Home

Købmanden er et betydeligt aktiv til at holde folk boende og til at trække nye folk til, fremhæver ejendomsmæglerkæden Home. Foto: Home.
Købmanden er et betydeligt aktiv til at holde folk boende og til at trække nye folk til, fremhæver ejendomsmæglerkæden Home. Foto: Home.

Den danske dagligvarekoncern Dagrofa lover at etablere købmandsbutikker i alle byer med mindst 600 indbyggere, hvor man ikke i forvejen har en dagligvarebutik, og hvis det understøttes af et lokalt engagement.

Det kan være et gyldent løfte for de små byer, fremhæver ejendomsmæglerkæden Home.

- Købmanden er et betydeligt aktiv til at holde folk boende og til at trække nye folk til, siger Michael Dalsager, der er boligmarkedsanalytiker og senior kommunikationskonsulent i Home og peger på, at dagligvarebutikken er godt for boligsalget og -priserne i et område.

Dagrofa mener, at der er basis for væsentligt flere dagligvarebutikker ude i de små byer

- Vi har set under coronaen, at folk har fået øjnene op for, hvad det vil sige at have forsyningen af dagligvarer tæt på, siger koncernchef Tomas Pietrangeli fra dagligvarekoncernen Dagrofa til Ritzau:

- Derfor kommer vi med et løfte om, at vi vil åbne dagligvarebutikker i byer med mindst 600 indbyggere, hvis det understøttes af et lokalt engagement.

Dagrofa står bag kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.


Lokal dagligvarebutik noget af det vigtigste for os

Ifølge ejendomsmæglerkæden Home er der god grund til at bakke op om en lokal dagligvarebutik, og der er basis for opbakning.

En dagligvarebutik er nemlig noget af det allervigtigste for mange danskere, viser en måling fra YouGov for Home blandt 2000 danskere.

- Her kommer ”tæt på indkøbsmuligheder” ind, som det flest danskere har i toppen af prioriteterne. Hele 45 % har det på deres top 3, hvis de skulle flytte. Så en ny dagligvarebutik er bestemt også godt for byens boliger, siger Michael Dalsager.

Dagligvarebutikken er sammen med skolen, daginstitutionen, bussen og toget livsnerver.

- Købmanden er selvfølgelig et indkøbssted for en by, men det er også et mødested og arbejdsplads. Et omdrejningspunkt. Det betyder mere, end vi måske aner, siger Michael Dalsager fra Home.


Butik kræver lokalt engagement

Op mod 100 Dagrofa-butikker drives allerede nu efter en model, hvor borgerne går med ind og finansierer den ejendom, hvor købmandsbutikken skal være, eksempelvis gennem anparter.

- Vi har ikke sat måltal på, hvor mange butikker vi kommer til at etablere. Det er ikke så afgørende, om det er 75 eller 250 butikker. Det afgørende er, at der er lokal opbakning, siger koncernchefen fra Dagrofa til Ritzau.

Flere fakta fra Homes YouGov-undersøgelse  

  • Den ældre befolkning – over 60 år – vægter indkøbsmuligheder tæt på højest. 57 % peger på det som blandt det vigtigste, mens andelen er mindst blandt 30-39-årige, 37 %.
  • Der er ligeledes en tendens til, at kvinder vægter det en smule højere end mænd, 48 % kontra 42 %.

Kilde: YouGov for Home, undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2034 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 1. - 7. februar 2021

Nøgleord

Kontakter

Michael DalsagerTalsperson - senior kommunikationskonsulent - presseservice & analyse

Tlf:2043 3614mida@home.dk

Billeder

Købmanden er et betydeligt aktiv til at holde folk boende og til at trække nye folk til, fremhæver ejendomsmæglerkæden Home. Foto: Home.
Købmanden er et betydeligt aktiv til at holde folk boende og til at trække nye folk til, fremhæver ejendomsmæglerkæden Home. Foto: Home.
Download

Links

Information om home a/s

home a/s
home a/s
Søren Frichs Vej 36 F
8230 Åbyhøj

+45 86154300http://home.dk/

home-kæden - kort fortalt

home er ejendomsmæglerkæde for Danske Bank-koncernen og et 100 % ejet datterselskab af Realkredit Danmark.

Det er homes mission at være ejendomsmægler for alle, der flytter.
I home hjælper vi dig godt på plads i boliglivet.

  • home er landets mest kendte ejendomsmæglerkæde*
  • home blev stiftet den 1. august 1989
  • home omsætter årligt boliger for en værdi af 30-35 mia. kr.
  • home har over 900 ansatte
  • home er en franchise-kæde
  • home har ca. 120 franchisetagere
  • home har 181 home-butikker fordelt over hele landet**
  • homes ejendomsmæglere formidler også lejeboliger
  • home har særligt uddannede køberrådgivere
  • home har 4 servicecentre, hvor specialister klarer alt papirarbejdet i handlen.

Find nærmeste home-forretning her, eller ring på tlf. 8615 4300.


Kom godt hjem!

*  Kilde: Analyseinstituttet YouGov, brandtracking medio 2020.
** medio 2021.

Følg pressemeddelelser fra home a/s

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra home a/s

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum