Købmænd frister Brian Mikkelsen med nye jobs

Sidste uge offentliggjorde Skatteministeriet nye tal om danskernes grænsehandel. I dag besøgte erhvervsminister Brian Mikkelsen en købmand for at se på konsekvenser af grænsehandel
Erhvervsminister Brian Mikkelsen i MENY Christiansfeld.

- Fra min butik er der kun 50 minutter i bil til grænsen. Det kan jeg mærke på salget af slik, øl, vin, sodavand og spiritus. Det er markant mindre sammenlignet med butikker, som ligger længere oppe i Jylland.

Det siger købmand Frank Andersen, der ejer MENY i Christiansfeld.

- Det betyder færre arbejdspladser i danske butikker, når danskerne lægger deres indkøb i tyske butikker frem for danske butikker. Og for mindre butikker kan det være et spørgsmål om overlevelse, siger Frank Andersen.

Købmanden i Christiansfeld havde mandag sammen med De Samvirkende Købmænd inviteret erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) på besøg i det sønderjyske for at dokumentere konsekvenserne af grænsehandlen.

For DSK’s adm. direktør John Wagner er det vigtigt, at politikerne ser konsekvenserne af grænsehandelen med deres egne øjne:

- Når man som erhvervsministeren både bor og arbejder i København, har man ikke den samme konkrete viden om konsekvenserne af grænsehandelen, som når man til daglig færdes og driver forretning tættere på grænsen. Jeg vil derfor gerne takke Brian Mikkelsen for at tage sig tid til at se på konsekvenserne med åbne øjne.

De Samvirkende Købmænd opfordrer regeringen til at samarbejde med minimum Dansk Folkeparti om at sænke en række afgifter på dagligvarer, så det bliver billigere at handle i danske butikker.

- Det mest oplagte her og nu er nok chokoladeafgiften, der dækker alle former for slik, chokolade og ”søde sager.” Tyskland har slet ingen chokoladeafgift, og de pågældende varer har endda kun syv procent tysk moms, siger John Wagner.

Han tilføjer, at regeringen desuden bør følge anbefalingerne fra det såkaldte Saneringsudvalg.

Embedsmænd fra Skatteministeriet konkluderede i efteråret, at afgifterne på flere grænsehandelsfølsomme varer er højere, end hvad der er samfundsøkonomisk optimalt (f.eks. afgifterne på chokolade og slik, spiritus og vin).

- Her bør kunder, der handler i danske butikker naturligvis ikke betale mere for varerne end, hvad der skattefagligt er optimalt, siger John Wagner.

Yderligere oplysning hos adm. direktør John Wagner, DSK, mobil 2023 2616

Brian Mikkelsens særlige rådgiver Jes Brinchmann Christensen, mobil 9133 7014

Erhvervsminister Brian Mikkelsen i MENY Christiansfeld.