Købmænd efterlyser nationalt tobaksforlig

Højere tobakspriser, licenskrav, tobak ”under disk”, skærpede ID-krav og mere kontrol er blandt 12 forslag til et Nationalt Tobaksforlig, som købmændenes brancheorganisation, DSK, foreslår forud for møde med sundhedsministeren i morgen torsdag.

”Vi er trætte af den ufrugtbare skyttegravskrig mellem yderfløjene i denne sag – på den ene side Kræftens Bekæmpelse, som vil have ”norske tilstande”, og på den anden side Liberal Alliance, som afviser enhver form for nye tiltag”, siger John Wagner, adm. direktør for DSK, De Samvirkende Købmænd.

”Derfor foreslår DSK nu et nationalt tobaksforlig, hvor vi gør alt, hvad vi kan i form af lovgivning, frivillige aftaler, kontrol, afgiftsforhøjelser osv. for at medvirke til den politiske målsætning om en røgfri generation i 2030, men uden at tiltagene får grænsehandlen til at eksplodere og skaber kriminalitet i form af et sort tobaksmarked”, siger John Wagner og fortsætter:

”Ja, det er nye toner for mange, men det er en enig bestyrelse med repræsentanter fra bl.a. Meny, Spar, Min Købmand, Rema 1000, 7-Eleven og Circle K, som står bag disse politiske ønsker som led i vor CSR-politik, altså samfundsansvar, og som opfordrer dagligvarehandlens øvrige aktører til at følge trop.”

Helt konkret har DSK 12 forslag, som i morgen præsenteres for sundhedsminister Ellen Trane Nørby, der har indkaldt dagligvarehandlen til et statusmøde i det såkaldte tobaks-partnerskab. Forslagene er følgende:

1.  Forbud mod køb

Det bør undersøges nærmere, hvorvidt 15-17-årige kan ifalde bødestraf, hvis de køber tobak, idet handel med tobaksprodukter skal forbeholdes myndige personer.

2.  ID-krav til alle under 23

DSK vil tage initiativ til en frivillig aftale i dansk dagligvarehandel om, at kassemedarbej-derne bør bede alle under f.eks. 23 år om at vise legitimation ved køb af tobak.

3.  Kampagneuge

DSK vil tilsvarende tage initiativ til en frivillig aftale om, at alle butikker én uge om året gennemfører en kampagne, hvor alle - uanset alder - der vil købe tobak, anmodes om ID.

4.  Tobak ”under disk”

Som tilfældet allerede er i bl.a. Norge, Finland, England og Irland, foreslår DSK, at detailhandlen ved lov fra 1. januar 2020 påbydes et såkaldt ”display ban.

5.  Kontrolindsats – SKAT

SKAT bør tilføres midler til en risikobaseret kontrolindsats med henblik på at sikre, at de skjulte pakker tobak er legale, afgiftsberigtigede varer, da skjult tobak under disk (og højere tobakspriser) kan medføre risiko for en stigning i antallet af smuglervarer.

6.  Kontrolindsats - Sikkerhedsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med, at 18-års aldersgrænsen overholdes, intensiveres i forhold til ”brodne kar”.

7.  Licenskrav

Der bør etableres et register over salgssteder i detailhandlen, der lovligt må sælge tobak. Licensen kan frakendes ved gentagne overtrædelser af forbuddet mod at sælge tobak til unge under 18 år og/eller ved salg af smuglervarer.

8.  Alderskontrol via betalingskort

Regeringen bør opfordre udbydere af betalingskort og elektroniske betalingsmidler i øvrigt til at ilægge oplysninger om borgerens fødselsdato i betalingsmidlet. Tilsvarende bør detailhandlen i videst muligt omfang sikre, at der ikke kan gennemføres elektroniske betalinger for varer, hvis kunden ikke har den krævede alder.

9.  Rygeforbud på erhvervsskoler

Erhvervsskoler og øvrige ungdomsuddannelser, hvor unge under 18 år udgør en ikke-uvæsentlig andel af de studerende, bør være fri for rygning, som tilfældet allerede er med gymnasierne.

10. Højere afgift og dermed priser

Der bør tilstræbes et dansk prisniveau, der medfører en dansk merpris på ca. 3,50 kroner pr. pakke i forhold til Tyskland. Det er, hvad Skatteministeriet har tilkendegivet som grænsen for, hvad afgifterne kan forhøjes, hvis det ikke må resultere i en mærkbar stigning i grænsehandlen.

11. Værn mod stigende grænsehandel

Folketinget bør ved indgåelsen af et ”nationalt tobaksforlig” anerkende, at der risikerer at indtræde en ”ketchup-effekt” i grænsehandlen – også med andre varegrupper - hvis cigaretter i Danmark skulle blive mere end ca. 3,50 kroner dyrere pr. pakke end tilsvarende produkter i Tyskland. Forligspartierne bør derfor forpligte hinanden til ikke at gennemføre afgiftsforhøjelser ud over, hvad dette hensyn til grænsehandlen kræver.

12. EU-harmonisering af tobakspriser

Regeringen opfordres til i EU og ved direkte henvendelse til den tyske regering at arbejde for en indretning af tobaksafgifterne i Europa, så der alle steder i EU er harmoniserede minimum tobakspriser på niveau med Tyskland.

”Vi opfordrer regering og opposition til at respektere den sammenhæng, der er i denne plan, hvor detailhandlen virkelig er klar til at gøre en indsats for at undgå salg af tobak til de unge, men hvor vi samtidig beder om politisk hjælp til at undgå en stigende grænsehandel og et sort tobaksmarked i Danmark”, siger John Wagner.

Hele DSK’s forslag til Nationalt Tobaksforlig kan læses på DSK’s hjemmeside www.dsk.dk

Yderligere oplysninger kan fås hos adm. direktør, John Wagner, mobil 20232616.