Køberne har fået flere valgmuligheder på boligmarkedet

Nye tal fra Boligsiden viser, at udbuddet er steget fem måneder i træk for sommerhuse og ejerlejligheder og to måneder i træk for huse. Det er godt nyt for køberne, selv om udbuddet fortsat er meget lavt.

Antallet af boliger til salg er steget den seneste måned, så køberne nu har mere at vælge imellem. Det viser nye udbudstal fra Boligsiden.

”Der bliver solgt færre boliger nu, end der gjorde tidligere på året, men sælgerne kommer stadig til markedet i stort omfang. Det betyder for køberne, at valgmulighederne bliver flere efter en lang periode, hvor udbuddet faldt, og hvor det i høj grad har været sælgers marked. Når det er sagt, så er stigningen i udbuddet dog fortsat lav, og i en historisk kontekst er der stadig meget få boliger til salg,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

På trods af det meget lave udbud er tendensen altså lige nu stigende, og det har den været i noget tid. Udbuddet af sommerhuse og ejerlejligheder er steget fem måneder i træk, mens der er kommet flere villaer og rækkehuse til salg de seneste to måneder.

”Når vi ser på udviklingen i udbuddet for de enkelte boligtyper, så fortæller det forskellige historier. Igennem snart et halvt år er udbuddet af sommerhuse og ejerlejligheder steget som konsekvens af, at de høje salgstal ikke er så høje længere, og at de faktisk nu er lavere end sidste år. Omvendt er salget af huse stadig højere end sidste år, og sælgerne strømmer fortsat til markedet. Det betyder, at udbuddet ikke stiger så meget,” påpeger Birgit Daetz.

Store årlige udbudsfald

De seneste måneders stigning i udbuddet ændrer dog ikke ved, at der er væsentligt færre boliger til salg end på samme tidspunkt sidste år. Det betyder, at salgstiden er lav, og at køberne må acceptere, at det er svært at forhandle nedslag.

”Det er en logisk konsekvens af det lave udbud, at boligerne bliver solgt hurtigt, og at køberne i højere grad bliver nødt til at betale prisen. Det vil ændre sig, hvis udbuddet fortsætter med at stige. Men foreløbig er bevægelsen i udbuddet relativt lille, og derfor har det heller ikke haft den store effekt på den enkelte bolighandel – endnu i hvert fald,” siger Birgit Daetz.

Udbuddet af huse er nu 16,5 procent lavere end i starten af august sidste år. Det er lidt lavere for ejerlejligheder og lidt højere for sommerhuse.

Udbuddet på boligmarkedet primo august 2021:

Antal boliger til salg

Ændring seneste måned