Københavnske produkter med i Produktpris-finale

6.6.2017 08:08 | Coop Danmark A/S

Rødkål, kombucha, økologisk is og snaps er fire københavnske produkter, der af madeksperter er blevet valgt til finalen til årets uddeling af Produktprisen, der finder sted under kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm den 24. juni 2017.

Råsyltet rødkål med bid og kraftig smag, og ikke så sød, som mange andre sylteprodukter. Sådan beskriver ophavsmanden Frederik Glidov sit nye bud på den perfekte rødkål, der er syltet med varme økologiske krydderier og æbleeddike. Frederik Glidov er uddannet inden for gastronomi og har mange års erfaring inden for restaurationsbranchen. Og han er nu i finalen i årets Produktpris 2017 sammen med tre andre københavnske producenter, Copenhagen Distillery, Jacob & Jakob Icecream og Klint & Bro.

9 lokale producenter er udvalgt til at dyste om Produktprisen 2017, der er et samarbejde mellem kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem og SuperBrugsen, Kvickly og Dagli’Brugsen. Produkter, som med en god historie, en særlig råvare og unik oprindelse kan give forbrugerne nye og spændende smagsoplevelser.

Formålet med Produktprisen 2017 er at påskønne innovative løsninger i udviklingen af lokale produkter inden for mad, drikke og konfekture og være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan innovation og nytænkning kan betyde alverden for et lokalt produkt.

Et ekspertpanel bestående af topkokke og erfarne produktudviklere har smagt og testet hele 71 indsendte produkter – og nu er i alt 9 finalister udvalgt (3 produkter i hver af kategorierne mad, drikke og konfekture):

FINALISTER

MAD

Baconistaens udvalgte - Oldengris bacon (Vilstrup Bacon) Rødkål (Nord & Sylt)

Thybo Ost (Thise Mejeri) DRIKKE

Kombucha (Klint & Bro)

Kirsebærvin (Hedvin fra Odsherred, årgang 2016)

Sort Amager (Copenhagen Distillery) KONFEKTURE

Økologisk sommer (Jacob & Jakob Icecream)

Mynte tyggegummi (Gum by Hviid)

Original Granola (Foodpower Aps)

Fra rødkål til granola

Prisen gives til en lokalt forankret producent, der har skabt et nyt innovativt produkt eller tænkt i nye baner i forhold til afsætningsmuligheder. Og bedømt på de 9 finalister, så spænder det helt fra rødkål til granola. Det glæder Karina Mia Kvindal Johansen, der er projektleder for SuperBrugsen, Kvickly og Dagli’Brugsen:

”De mange produkter, vi har smagt og testet, vidner om, at kreativitet, iværksætteri og lyst til at udvikle nye produkter, blomster i Danmark i disse år. Det skyder op med mindre producenter og lokale ildsjæle, der bruger en masse energi på at tilbyde danskerne nye og gode produkter”.

Finale i Gudhjem på Bornholm

Finaledeltagerne skal nu en tur til Gudhjem på Bornholm. Finalerunden foregår nemlig som led i den officielle afholdelse af kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm den 24. juni 2017.

De tre vindere af Produktprisen 2017 – i kategorierne mad, drikke og konfekture - får en kontant præmie på 5.000 kroner, møde med Coop om fremadrettet samarbejde, mulighed for at testsælge finaleproduktet i tre lokale Coop-butikker (SuperBrugsen, Dagli’Brugsen eller Kvickly) og omtale på SuperBrugsens, Kvicklys og Sol over Gudhjems hjemmesider og sociale medier.

KONTAKT

Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem Mads Marschall T: +45 21 61 42 23 M: info@sogk.dk Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen Karina Mia Kvindal Johansen

Projektleder, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen

T: +45 61703217

M: Karina.johansen@coop.dk

Coop koncerndirektør bliver ny administrerende direktør i Matas22.8.2017 08:29pressemeddelelse

Efter fem år i Coop stopper koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg. Han tiltræder nyt job som administrerende direktør i Matas A/S den 1. november. Gregers Wedell-Wedellsborg startede i Coop i 2012 som internetdirektør. Han har siden 2014 været en del af Coops koncerndirektion, senest med ansvar for brugskæderne, Irma og Coop Ejendomme. ”Der er ingen kedelige dage i Coop. Jeg er glad for at have taget del i de store og nødvendige forandringer, Coop har gennemgået under Peter Høgsteds ledelse: Madrevolutioner, digitalt frontløb og nybrud på de indre linier”, siger Gregers Wedell-Wedellsborg. ”Det har været ekstraordinært lærerigt og dybt inspirerende. Så jeg var ikke i tvivl, da muligheden kom for selv at stå i spidsen og tegne retningen for en spændende og værdistærk detailvirksomhed”, siger Gregers Wedell-Wedellsborg. ”Talent og dygtige kolleger er kun til låns. Jeg vil savne Gregers som en del af direktionen i Coop, men er samtidig stolt af, at Coop endnu en gang er leverandør ti

FDB Møbler åbner i Roskilde20.8.2017 07:00pressemeddelelse

Som den 4. by i Danmark får Roskilde nu sin egen FDB Møbler-butik. Torsdag den 31. august åbner FDB Møbler på Algade 51, hvor Kvickly tidligere lå, og hvor SuperBrugsen netop har åbnet helt ny butik. Dermed bliver det for første gang muligt for kunder i Roskilde-regionen at opleve det fulde udvalg af de klassiske og ikoniske møbler, skabt af nogle af Danmarks største møbelarkitekter. ”Vi glæder os til at komme til Roskilde, hvor vi ved, der er mange design- og kvalitetsbevidste kunder, som er interesseret i FDB Møbler,” siger kategorigruppechef Ole Kiel, FDB Møbler. Leder af butikken bliver Rasmus Winther, der kommer fra et job som non-food chef i Kvickly Prøvestenen i Helsingør, og har været ansvarlig for salget af FDB Møbler igennem dette varehus. De klassiske FDB Møbler blev med stor succes relanceret i 2013 og er igennem tiden tegnet af tegnet af bl.a. Børge Mogensen, der var leder af FDB Møbler fra 1942, Mogens Koch, Jørgen Bækmark og Poul M. Volther. De bliver primært solgt på ww

Irma er i bevægelse – og kun fantasien bestemmer, hvor vi ender16.8.2017 11:37pressemeddelelse

I fremtiden er det ikke kun lækker vin, god kaffe og andre sprøde kvalitetsvarer, der skal i vognen, når indkøbsturen går omkring Irma. Med en ny innovationspulje vil Irma og Irmas medlemsbestyrelse inspirere alle madinteresserede og nysgerrige kunder til at lægge endnu flere foredrag, inspiration, fællesskab, workshops og kendskab til fødevarer i kurven. Og ideerne… ja, de kommer fra medlemmerne selv.