Københavns Lærerforening

Københavnske folkeskoler mangler lærere til nye elever

714 flere elever end beregnet er strømmet til folkeskolerne i København. Derfor bør der ansættes flere lærere, fastslår formanden for Københavns Lærerforening

Eleverne strømmer til de københavnske folkeskoler. I sidste uge kunne Politiken fortælle, at 714 elever mere end beregnet er strømmet til de københavnske folkeskoler alene i de første tre kvartaler af 2018. Det har givet sved på panden ude på skolerne.

”Vi er glade for, at der strømmer elever til folkeskolerne i København. Udfordringen er dog, at der ikke samtidig bliver ansat flere lærere, fastslår formand i Københavns Lærerforening Lars Sørensen og understreger, at lærerne i København i forvejen ikke har tid til at forberede undervisningen ordentligt.

”De svageste elever har typisk brug for særlige undervisningsmaterialer eller et skræddersyet skema, der kan strukturere timen for dem. Når lærerne skal undervise mere, bliver der endnu mindre tid til at gøre undervisningen relevant for de svageste elever. Vi risikerer at tabe flere af de allersvageste elever,” forklarer Lars Sørensen.

Han påpeger, at en lille tosporet københavnsk folkeskole i gennemsnit har to lærere mindre ansat end en tilsvarende skole i Århus, selvom udfordringerne på skolerne i København ikke er mindre end i landets øvrige storbyer. En af de skoler, der presses af tilstrømmende elever, er Nørre Fælled Skole på Nørrebro, der har modtaget nye elever efter lukningen af en lokal muslimsk friskole.

”Børn som disse vil vi gerne kunne holde på i folkeskolen. Men det kan vi kun, hvis vi har lærerbemandingen til at give dem en ordentlig modtagelse. Det er ikke nok, at eleverne kommer til en skole, der er blevet flot renoveret. De skal også komme til en skole, hvor lærerne har mulighed for at hjælpe dem til rette og give dem en ordentlig undervisning,” fastslår Lars Sørensen.

Han opfordrer hovedstadens politikere til at bruge de penge, der er tilovers fra sidste års budget på at ansætte flere lærere.

For yderligere informationer eller kommentarer:
Kontakt Lars Sørensen, formand for Københavns Lærerforening.
E-mail: laso@dlf.org

Information om Københavns Lærerforening

Københavns Lærerforening
Frydendalsvej 24
1809 Frederiksberg C

33 22 33 22http://www.klfnet.dk

Københavns Lærerforening, KLF, er dannet i 1967 efter en sammenslutning mellem Københavns Kommunelærerindeforening, som stiftedes i 1891, og Københavns Kommunelærerforening, som stiftedes i 1895. Pr. januar måned 2019 har Københavns Lærerforening 5.500 medlemmer heraf 4200 aktive.

Københavns Lærerforening er den største kreds i Danmarks Lærerforening (DLF). DLF er tilsluttet LC, FH, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd.

Formand for KLF er Lars Sørensen. Næstformand er Inge Thomsen.