Københavns historie med lyst og lort fra oldtid til nutid

Arkæolog og forfatter Hanne Fabricius, som blandt andet er kendt fra DR’s Historiequizzen, fortæller i sin nye bog om Københavns forunderlige og fantastiske historie – fra stenalderen til i dag. Hanne Fabricius tager læseren med på en historisk tidsrejse gennem et København i stadig forandring, fra de stinkende baggårde og helt ind i de royale gemakker.

Hanne Fabricius er aktuel med en samling forunderlige historier om hovedstadens historier. Foto: ©Bjarke Ørsted

Københavns historie har meget at byde på: blodige krige og belejringer, brandkatastrofer, gruopvækkende spøgelser, bz’ere og uheldige riddere. I Københavns forunderlige historie – liv, lyst og lort fra oldtid til nutid er der både noget for dem, som gerne vil stifte bekendtskab med byens rige historie fra dens begyndelse og til dem, som gerne vil dykke endnu dybere ned i hovedstadens mange historier om bombardementer, besættelser og bolignød.

Bogen byder også på fortællinger om kampe, krige og koldblodige mord. For eksempel historien om et drabeligt mord i 1836, hvor en gammel særling blev kvalt i sit hus på Nyhavn. Morderen var en ung digter ved navn Petri Worm, og mordet splittede Københavns offentlighed i to, fordi så mange synes, at den unge poet skrev så smukke digte. Men i sidste ende blev den blot 22-årige Petri dog dømt for det frygtelige mord og halshugget på Amager Fælled.

Med et bramfrit sprog ønsker Hanne Fabricius at formidle sine iagttagelser af det levede liv, som hun har fundet i et omfangsrigt kildemateriale, så skildringerne bliver nærværende, og samtidig er seriøs formidling af hovedstadens historie. Bogen begynder med oldtiden og er fra 1000-tallet inddelt i et kapitel for hvert århundrede, rigt illustreret blandt andet med tegninger af Johannes Bojesen. I bogen har Hanne Fabricius også gjort plads til særlige fokusområder, hvor hun undersøger specifikke ting som eksempelvis Handel på Strøget, Krudt og Kanoner, Christianhavns historie og meget mere.

Hanne Fabricius (f. 1958) er forfatter, foredragsholder og faguddannet arkæolog. Med sit mangeårige virke som historieformidler fortæller hun til alle, der elsker København, om dens lokummer og lystslotte, boulevarder og bydele og ikke mindst om de mennesker, der har befolket den farverige by gennem mere end tusind år.

Københavns forunderlige historie – Liv, lyst og lort fra oldtid til nutid
Forfatter: Hanne Fabricius
Illustreret bl.a. med tegninger af Johannes Bojesen
Udgivelsesdato: 14. oktober 2021

Bogen forside med illustration af Johannes Bojesen.

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.