Københavns Ejendomme vælger ALECTIA som rådgiver på 1.850 bygninger

Københavns Ejendomme har valgt ALECTIA som rådgiver på en omfattende gennemgang af 1.850 bygninger i København. Der skal udarbejdes vedligeholdsplaner for 70 % af kommunens samlede ejendomsportefølje, svarende til en bygningsmasse på 1,5 mio. kvadratmeter.

Før jul udbød Københavns Ejendomme en omfattende opgave om vedligeholdelsessyn på ca. 1.850 bygninger i København.

Efter en indledende prækvalificeringsrunde modtog Københavns Ejendomme tilbud fra fem forskellige rådgivere og har nu valgt at indgå aftale med ALECTIA med Kant Arkitekter og tnt arkitekter som underrådgivere.

Overblik over 10 års vedligehold
Københavns Ejendomme administrerer og udlejer 2,6 millioner kvadratmeter af kommunens ejendomsportefølje fordelt på ca. 3.500 bygninger. Med vedligeholdelsessynene får Københavns Ejendomme et økonomisk overblik over kommunens vedligeholdelsesbehov over en 10-årig periode, inklusive detaljerede tilstandsregistreringer og prioriterede økonomiske vedligeholdsplaner for alle ejendommene.

I alt skal ALECTIA udarbejde vedligeholdelsessyn på 1,5 mio. kvadratmeter bygninger, svarende til ca. 70 % af Københavns Kommunes samlede ejendomsportefølje.

Vicedirektør Helge Vang Jacobsen udtaler:

”Københavns Borgerrepræsentation besluttede i efteråret 2015 at omorganisere vedligeholdelsesindsatsen i kommunen. De planlagte vedligeholdelsessyn skal danne grundlag for en mere hensigtsmæssig udnyttelse af pengene gennem en rettidig vedligeholdelsesindsats, der forhindrer accelererende forfald. Hertil kommer åbenlyse afledte økonomiske effekter i form af indkøbseffektiviseringer, energibesparelser mv. Dette vil være til stor gavn for kommunens brugere og give mere og bedre vedligeholdelse for skatteborgernes penge. Vi er rigtigt glade for at kunne tildele opgaven til ALECTIA, og vi ser meget frem til det kommende samarbejde.”

Ekstraordinære krav til projektledelse
ALECTIA skal stå for projektledelse, planlægning og styring af den samlede opgave, som omfatter besigtigelse og teknisk vurdering af bygningernes facader, ydervægge, vinduer, tage, såvel som terræn og tilhørende anlæg.

ALECTIA har bred erfaring fra lignende opgaver af tilsvarende kompleksitet, og i konkurrencen blev rådgivningsvirksomhedens projektorganisation og bemanding vurderet til at være meget tilfredsstillende. Einar Krog fra ALECTIA udtaler:

”Dette er en rigtigt spændende opgave for ALECTIA, og vi glæder os meget til samarbejdet med Københavns Ejendomme. ALECTIA har lang erfaring med denne type opgaver, men vi er meget bevidste om, at denne opgaves størrelse stiller ekstraordinære krav til vores ledelse af projektet, vores faglighed og vores organisations sammensætning. Derfor har vi valgt at indgå samarbejde med Kant Arkitekter og tnt arkitekter, der begge har stor erfaring med udarbejdelse af arkitektoniske vedligeholdelsessyn”.

Vedligeholdelsessynene skal gennemføres i perioden 1. april 2016 til 30. april 2017. På basis af synene vil der blive udarbejdet vedligeholdelsesplaner for både den indvendige og udvendige vedligeholdelse af bygningerne. Disse planer vil indgå i de kommende budgetforhandlinger i Københavns Kommune.

Kontakter

Projektleder, Mette Lisby, Københavns Ejendomme: cz93@okf.kk.dk / tlf. 24 97 27 45
Forretningschef Jacob Ulrik Sachse, ALECTIA: jus@alectia.com / tlf. 22 107 453

Om Københavns Ejendomme Københavns Ejendomme er en af Danmarks største ejendomsadministratorer med ansvar for ca. 830 ejendomme, inklusive administrationsbygninger, Københavns Rådhus, kulturhuse, biblioteker, institutioner, plejehjem, skoler og idrætsanlæg. Om ALECTIA ALECTIA er Danmarks 5. største rådgivende ingeniørvirksomhed og en af landets absolut førende rådgivere inden for nybyggeri, ombygninger og store renoveringsprojekter. ALECTIA er bl.a. en erfaren rådgiver for landets kommuner, staten og andre offentlige og halvoffentlige kunder. ALECTIA har løst flere opgaver for Københavns Ejendomme, heriblandt en PCB-kortlægning af 2693 bygninger i 2014.