Københavnerne vil betale for gratis magasin

På kort tid har knap 25.000 kunder i Irma valgt at betale for kædens gratis-magasin. Pengene går ubeskåret til Mødrehjælpens julearbejde. Målet er at samle mindst en million ind inden juleaften

Normalt er Irmas kundemagasin, Krydderiet, gratis for kunderne. Men i denne måned koster det 10 kr. Pengene går ubeskåret til Mødrehjælpens arbejde for at give udsatte familier en god jul.

Siden magasinet kom i butikkerne har knap 25.000 kunder valgt at betale de 10 kr. for magasinet, og det er strømmet ind med positive reaktioner til Irma. Det betyder, at der foreløbig er samlet 250.000 kr. ind.

”Vi har valgt at samarbejde med Mødrehjælpen, fordi vi gerne vil hjælpe en organisation, der laver et synligt og vigtigt stykke arbejde i vores lokalområde. Samtidig er det naturligt at koble vores julekampagne God Jul til flere sammen et arbejde, som helt konkret er med til at sikre en god jul til flere udsatte børnefamilier”, siger Irmas marketingschef Rikke Hyldsberg Søgaard.

Hun håber, at man kan samle mindst en million kr. ind ved den utraditionelle indsats, og magasinet er tilgængeligt i alle 80 Irma-butikker frem til juleaften.

Det er 14 år siden, at Irma første gang udgav Irma Krydderiet, der altid har været gratis.

Ligesom tidligere år sælger Irma også kunstprodukter til fordel for Mødrehjælpen. Det drejer sig om en kunstdåse og kunstposer udformet af streetartist HuskMitNavn.

Mødrehjælpen uddeler hvert år julehjælp til nogle af de mest hårdt trængte familier, så de også får mulighed for at fejre jul. Kriterierne for at få tildelt julehjælpen er bl.a., at ansøgerne skal have hjemmeboende børn under 18 år, have et lavt rådighedsbeløb og skal have været udsat for en særlig hændelse, som har gjort hverdagen svær at overskue. Antallet af ansøgninger er steget år for år, og antallet forventes at stige særligt meget i år.

”Jeg håber derfor, at rigtigt mange af Irmas kunder vil støtte indsamlingen ved at købe Krydderiet. Vi er utroligt glade for samarbejdet med Irma. Med samarbejdet får vi mulighed for at hjælpe mange flere udsatte børnefamilier,” siger kommunikationschef Heidi Lausen Purup fra Mødrehjælpen.

Yderligere information: Marketingschef Rikke Hyldsberg Søgaard, 5159 3832

Coop stopper salg af vatpinde af plastik25.5.2018 06:15pressemeddelelse

Coop stopper salget af vatpinde af plast, og vil fremover udelukkende sælge vatpinde af bæredygtigt FSC-certificeret papir. Problemet med vatpinde opstår, når de skylles ud i toilettet. I rensningsanlægget forsager vatpindene problemer, da de kan slippe lige igennem anlæggenes riste, og hurtigt forstopper systemet eller ender i maskineriet. Vatpindene risikerer også at ende i naturen, når de ikke sætter sig fast i rensningsanlægget, men i stedet suser lige igennem. Vatpinde i plast er svære for naturen at nedbryde, og belaster derfor naturen i mange år. Undersøgelser af danske strandområder peger på, at vatpinde udgør en væsentlig del af det affald, der findes på de danske strande. ”Vi kommer til at have en langt mere kritisk brug af plastic i de varer, vi sælger. Og vi kommer til at træffe langt mere miljørigtige valg af materialer, når vi sætter produkter på markedet. Selvom plastik i nogle sammenhænge kan have mange miljømæssige fordele, som mange forbruger ikke nødvendigvis er opmæ

For andet år i træk: Coop Bank nr. 1 i test23.5.2018 08:36pressemeddelelse