Wonderful Copenhagen

Københavnere i ny undersøgelse: Der er plads til flere turister i byen

Del

En ny analyse, foretaget på tværs af seks europæiske storbyer, viser, at indbyggerne i Danmarks hovedstad både er dem, der oplever færrest gener af turismen og dem, der er mest åbne over for, at der kommer endnu flere turister fremover. Ifølge undersøgelsen er over 95 pct. af københavnerne positivt stemt over for flere turister i byen.

De seneste år har flere europæiske storbyer oplevet protester fra de lokale som en reaktion på, at et stigende antal turister fylder mere og mere i de pågældende byer. Det er dog ikke tilfældet i København, viser ny undersøgelse, der afdækker lokalbefolkningens opfattelse af turisterne i de europæiske storbyer Berlin, München, Barcelona, Amsterdam, Lissabon og København. Undersøgelsen indgår i et større internationalt research-projekt, Wonderful Copenhagen er en del af. Et projekt, der skal udvikle strategier til bæredygtig turismeudvikling.

Ifølge undersøgelsen er der meget stor enighed blandt københavnerne om, at der er plads til flere turister i byen. Her ligger opbakningen til vækst i turismen i København markant højere end hos indbyggerne i de øvrige byer i undersøgelsen. Med til det billede hører, at København stadig er den by i undersøgelsen, hvor turismen fylder mindst – målt i antal årlige hotelovernatninger, selvom København har oplevet en markant vækst i turismen på over 53 pct. siden 2009.

Blandt københavnerne svarer 79 pct., at der – helt uden forbehold – er plads til flere turister i byen. Derudover er der nogen, der mener, der er plads til flere turister, eksempelvis hvis de kommer uden for højsæsonen. I alt svarer over 95 pct. af københavnerne, at der er plads til flere turister i den danske hovedstad. Stort set lige så mange københavnere svarer, at der er plads til flere turister i deres eget lokalområde, så det handler ikke om, at man gerne vil have flere turister, så længe de bliver i den anden ende af byen.

Opbakning til fortsat vækst

”Turisme er noget, vi er fælles om, derfor er det vigtigt for os som turismeorganisation at vide, hvordan københavnerne oplever turismen. Samtidig giver samarbejdet omkring den aktuelle undersøgelse os mulighed for at lære af andre byers erfaringer. En viden, vi arbejder videre på og tænker med i den nye strategi for hovedstadens turisme, som vi er i færd med at udarbejde. Derfor har vi inviteret manden bag undersøgelsen til København, hvor han folder resultaterne ud på konferencen Tomorrow’s Urban Travel,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

I lyset af vigtigheden af københavnernes opbakning til turismen går Wonderful Copenhagen nu endnu dybere end undersøgelsen på tværs af de seks europæiske storbyer. Den kommende tid vil Wonderful Copenhagen undersøge mere nuanceret, hvordan københavnerne opfatter turismen, dels i en repræsentativ panelundersøgelse i løbet af sensommeren og gennem en borgerkampagne på tagdel.dk.

Større udbud af museer og kulturliv

Ifølge undersøgelsen oplever københavnerne færre negative effekter af turismen i forhold til de fem andre byer. Til gengæld er københavnerne også mindre bevidste om de positive effekter af turismen, eks. at turismen skaber grundlag for at et endnu større udbud af museer og kulturliv. Dog synes københavnerne – i højere grad end gennemsnittet i de andre byer i undersøgelsen – at turismen bidrager med liv i byen.

En af undersøgelsens bagmænd, professor Albert Postma fra det hollandske Stender University, kommer til København d. 8. september for at uddybe undersøgelsen, når han skal tale på konferencen Tomorrow’s Urban Travel. Her skal Albert Postma, der er én blandt 11 oplægsholdere, netop tale om, hvordan turismen kan være et positivt bidrag for både turismebranchen og indbyggere.

Analysen er lavet af Center of Expertice Leisure, Tourism & Hospitality i samarbejde med et europæisk research-netværk, som Wonderful Copenhagen er en del af. Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaer blandt et repræsentativt udsnit af indbyggerne i de medvirkende byer.

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Head of Corporate Communications
Uffe Hartmann
Mobil: 21 73 98 90
Mail: ufh@woco.dk

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Verdens største kongres om havvind kommer til København24.3.2017 14:22pressemeddelelse

Danmark skal være vært for kongressen Offshore Wind Energy 2019, der er verdens største kongres og udstilling med fokus på havvind. Kongressen afholdes af den europæiske organisation WindEurope i tæt samarbejde med Vindmølleindustrien og forventes at tiltrække 10.000 deltagere i 3 dage. ”Danske virksomheder var de første til at opstille vindmøller på havet, og vi er i dag hjemsted for nogle af verdens førende virksomheder på området. Derfor glæder det mig utrolig meget, at WindEurope har peget på Danmark som værtsland for Offshore Wind Energy 2019, og jeg har store forventninger til konferencen og udstillingen, da interessen for havvind er hastigt voksende i hele verden. Derfor håber jeg også, at dette kan udvikle sig til en tilbagevendende begivenhed efter 2019,” siger Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien. Ifølge de seneste tal fra 2015 beskæftiger vindmøllebranchen i Danmark 31.000 og stod for 4,6% af den totale danske eksport, mens vindmøllebranchen omsatte for godt

New Yorks turistchef imponeret over den danske hovedstads nye strategi31.1.2017 09:47pressemeddelelse

Med en helt ny turismestrategi på gaden, har Wonderful Copenhagen i en længere periode analyseret bl.a. nye tendenser, nye digitale muligheder og ændringer i turisters forbrugeradfærd. Indsatsen har skullet sikre, at Wonderful Copenhagens nye strategi, som udstikker visionen og retningen for turismeudviklingen frem mod 2020, er på forkant fire år frem i en tid, hvor turismen er i global forandring. Ud over de lokale aktører og borgerne i hovedstadsregionen har Wonderful Copenhagen også søgt international sparring undervejs i strategiprocessen, bl.a. hos New Yorks turismeorganisation, NYC & Company. Her fremhæver CEO Fred Dixon særligt den nye strategis fokus på det lokale, destinationens localhood: “Vi er imponerede over tankerne bag Wonderful Copenhagens nye strategi specielt med den relation, alle har til den danske livsstil og mere specifikt fascination af danskerne som det lykkeligste folk i verden. Jeres tilgang til livsstil og kultur er unik, og det grundlag giver jer mulighed fo

Wonderful Copenhagens nye strategi: Farvel til turismen, som vi kender den30.1.2017 06:45pressemeddelelse

Turister er ikke længere blot turister – og vil i mindre grad opfattes som sådan. De vil være ’midlertidige lokale’, mens de er her. Det er hovedpointen i Wonderful Copenhagens nye turismestrategi, der sætter samspillet mellem borgerne og de besøgende i fokus, og som vil have endnu mere ud af den enkelte gæst. Samtidig skal hovedstaden i højere grad sælges internationalt ved, at flere synliggør destinationen mere og bedre.

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p