Københavnere er mere effektive end nordjyder…

…når de arbejder hjemme. Det synes de i hvert fald selv, viser en undersøgelse fra TDC Erhverv, der har kigget på danskernes arbejdsvaner.

Halvdelen af danskerne vil gerne arbejde hjemme og gerne mere, end de gør i dag, viser en undersøgelse fra TDC Erhverv. Danskerne peger over for TDC Erhverv selv på, at fordele ved at arbejde hjemme fx er, de kan arbejde, når det passer dem, de kan bedre koncentrere sig, og de kan bedre tilpasse arbejde og privatliv.

Det er dog ikke alle, der synes, det er lige effektivt på hjemmearbejdspladsen. Kun én ud af 10 nordjyder synes, at det er mest effektivt at arbejde hjemme. Det gælder for én ud af fire københavnere.

- For mig handler det mest om, at man har muligheden for at arbejde hjemme, hvis ellers ens jobfunktion tillader det, og så er det også op til medarbejderen at træffe det rigtige valg. Når det er sagt viser vores undersøgelse også, at færre nordjyder har tekniske hjælpemidler til at arbejde hjemme. Og det er selvfølgelig afgørende, at man har computer eller telefon, hvis man skal passe sit arbejde lige så godt som på kontoret, siger Marina Lønning, der er koncerndirektør i TDC Erhverv.

Kigger man fx på dem, der kun har en hjemme-pc, er der fire gange så mange i Region Hovedstaden, der har stillet en pc til rådighed, som det er tilfældet i Nordjylland.

Ikke alt kan laves hjemme i stuen
Marina Lønning understreger også, at det har stor betydning, hvad man arbejder med. Fx er der dobbelt så mange i Nordjylland som i hovedstadsområdet, der arbejder inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, industri samt bygge og anlæg, viser tal fra Danmarks Statistik.

- Der er stor forskel på, om man fælder træer eller bygger huse, eller om man sidder ved sin skærm. Det er jo ikke alt, man kan tage med hjem. Det er i hvert fald ikke særligt effektivt at fælde træer hjemme i stuen, smiler Marina Lønning.

- Jeg tror, det handler om, at man som leder og som medarbejder skal finde ud af, hvor man er mest effektiv og så handle på det. Det kommer i sidste ende både medarbejderen og virksomheden til gavn, ligegyldigt om man sidder i Aalborg eller København, siger TDC-direktøren.