KØBENHAVNERBØRN FÅR TIDLIGST MOBILTELEFON

Et nyt skoleår og nye hverdagsrutiner er ofte anledningen til, at børn får deres første mobiltelefon – men hvor gammel skal et barn egentlig være for at få sin egen mobil? Det har Telia og YouGov spurgt mere end tusind danskere om.

Hvornår er er man gammel nok til at få sin første mobiltelefon? Ifølge en helt ny undersøgelse mener danskerne, at svaret er 10 ½ år.

Hvis man omvendt spørger forældre med børn om, hvor gammel deres yngste barn var, da han/hun fik sin første mobiltelefon, er svaret noget lavere, nemlig 9 år og 4 måneder. I gennemsnit har 42 pct. af alle danske børn under 15 år en mobiltelefon,

Gennemsnitsalderen for mobildebuten dækker imidlertid over nogle regionale udsving, idet børn i København og på Sjælland typisk får deres første mobil, allerede inden de er fyldt 9 år, mens børn fra Midt- og Nordjylland er over 10 år.

Når børn får en smartphone, åbner der sig en hel verden af sociale medier, online spil, apps, chat, skype og alskens webindhold. Det er derfor vigtigt, at forældrene engagerer sig i det nye univers, som børnene bevæger sig ind i, mener privatkundechef Christoph Nørgaard fra Telia Mobility:

”Vi hører typisk, at forældrene efterspørger en mobiltelefon til deres børn, når de skal begynde at bevæge sig rundt i byen på egen hånd. Det kan være, at de selv skal transportere sig til og fra diverse fritidsaktiviteter, eller at de måske selv skal gå til og fra en fritidsklub eller SFO. I de tilfælde er det trygt for både børn og voksne, at de kan få kontakt med hinanden via en mobiltelefon – men det et samtidig vigtigt, at man taler grundigt med sine børn om, hvordan man mest fornuftigt bruger mobilen.”

De fleste teleselskaber tilbyder rådgivning om adfærd, sikkerhed og forbrug på mobiltelefonen. Som en særlig hjælp til forældrene har Telia udviklet de to foldere ”God mobilstil for børn” og ”God mobilstil for teenagere”, som giver forældre indblik i spærringsmuligheder og kan danne ramme om gode samtaler om, hvad mobilen skal bruges til. De to foldere kan findes her.

Mette Honoré, Head of Communications, Telia Mobility Services: 28 27 01 70

Vi er Telia Company, den nye generation af teleselskab. Vores mere end 20.000 talentfulde kollegaer servicerer hver dag millioner af kunder i en af verdens mest teknologimodne regioner. Med en stærk tele-infrastruktur er vi samlingspunkt for det digitale økosystem, som hver dag gør det muligt for private, virksomheder og samfund at følge lige præcis det, som giver allermest mening for netop dem – på deres egne betingelser. Med hovedkvarter i den nordiske region – epicenter for innovation og teknologi - er vi klar til at forandre branchen og bringe hele verden endnu tættere på vores kunder.

TOP 10: DE MEST POPULÆRE MOBILER I AUGUST2.9.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Apple indtager første og tredje pladsen med iPhone XR og XS, der vedholder deres plads i top 3 fra sidste måned. Huaweis P30 Pro er i stigende popularitet og lander på en flot anden plads. Det viser Telias opgørelse over månedens mest solgte mobiler I juli. Apple har igen i denne måned seks mobiler i top 10. IPhone 7 oplever et fald, mens iPhone 6S er stigende i popularitet. Samsung er repræsenteret med tre mobile. Galaxy A20e er for første gang i top 10, mens Galaxy S10+ er tilbage efter et par måneders fravær, og derved kan kalde sig månedens højdespringer. Du kan se mere information om mobilerne, herunder priser og butikker, på Telias hjemmeside.

TOP 10: DE MEST POPULÆRE MOBILER I JULI1.8.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Apple indtager top 3 med iPhone XS, XR og 7. iPhone XS og 7 er i stigende popularitet, mens iPhone XR rykker ned på en andenplads. Det viser Telias opgørelse over månedens mest solgte mobiler I juli. Apple har i denne måned 6 mobiler i top 10. Apple iPhone 6s er tilbage efter et par måneders fravær og indtager en niendeplads, mens iPhone 8 er i stigende popularitet. Huawei P20 Lite er tilbage på listen, mens Huawei P30 Pro vedholder sin flotte femteplads og er stærkt efterfulgt af Samsung Galaxy S10. Du kan se mere information om mobilerne, herunder priser og butikker, på Telias hjemmeside.