København nu verdens 10. største kongresby men positionen er truet

København træder lige nu ind i top-10 over verdens mest benyttede kongresbyer og bokser dermed i en liga, der er meget tungere, end byens størrelse berettiger. Men den danske hovedstad er samtidig truet af andre globale storbyer, som tager nye midler i brug i konkurrencen om de attraktive kongresgæster, der alene i år lægger over en mia. kr. i København.

Det kostede København 30.000 hotelovernatninger – og næsten 100 mio. kr. i omsætning, da byen i sidste øjeblik tabte værtskabet af en energikongres med 5.000 deltagere, der skulle være her i seks dage næste år. Lige inden aftalen var på plads, bød en anden international storby ind med konkret økonomisk støtte til aktiviteter i forbindelse med kongressen, og det sikrede byen værtskabet.

Det er i en benhård, global konkurrence, at den danske hovedstad netop nu træder ind i top-10 på listen over verdens kongresbyer, som den internationale kongres-organisation ICCA står bag. Samtidig med at branchen glæder sig over den flotte placering, oplever København nemlig øget konkurrence fra byer verden over, der i stigende grad tilbyder konkret støtte til kongresserne – alt fra direkte økonomiske bidrag til eks. gratis offentlig transport til de delegerede, hvis de vælger deres by som vært.

En konkurrence, der skyldes, at internationale kongresser skaber markant omsætning og bringer nye muligheder for erhvervsliv og videnmiljøer med sig. Og en konkurrence, der nu truer Københavns fremtidige position på området.

"Vores indsats hidtil har været rigtig god. Det er derfor, vi er nået her til. Men hvis København skal fastholde sin position fremover, så kræver det mere af alle - såvel offentlige som private parter. Der er flere hundrede byer i verden, der er større end København, så vores plads mellem de 10 største kongresbyer kommer ikke gratis,” siger Charlotte Mark, administrerende direktør for Microsoft Development Center Copenhagen, som også er formand for netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen, der samler hovedstadens aktører inden for møder og kongresser, og fortsætter.

"Jeg opfordrer det brede erhvervsliv i byen og politikerne til at sætte sig sammen og se, hvordan vi i fælleskab kan løse denne opgave. Vi må tage bestik af den situation, vi er i og tænke nye veje. Ellers mister vi omsætning og de muligheder for tiltrækning af talenter og investeringer, som de internationale kongresser repræsenterer,” siger Charlotte Mark.

En international kongresgæst bruger i gennemsnit ca. 3.100 kr. i døgnet, så det kan mærkes på omsætningen, når byen taber en stor kongres til konkurrenterne.

"Ud over det økonomiske aspekt, kræver arrangørerne i dag i højere grad, at kongresserne også kommer ud af mødelokalerne og blander sig med værtsbyen og borgerne i form af outreach-aktiviteter. Det er den aktuelle Women Deliver-kongres i København et godt eksempel på. Det skal byen blive endnu bedre til fremover, hvis vi skal stå distancen," siger Charlotte Mark.

Antallet af kongresser, der bliver afholdt i København i 2016, er større end tidligere. Det er forretning, der er vundet for flere år siden, før den internationale konkurrence for alvor blev tilspidset.

Head of Corporate Communications
ufh@woco.dk

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p