København med i toppen blandt verdens bedste sports-byer

København er både blandt verdens bedste sportsbyer og er samtidig verdens bedste til at udvikle sportevents. Det er netop blevet offentliggjort i Schweiz, hvor det internationale magasin SportBusiness International har udpeget verdens bedste blandt 150 sportsbyer verden over.

Lars Vallentin Christensen, ansvarlig for sportevents hos Wonderful Copenhagen, tog imod prisen på Københavns vegne.

København er blandt de bedste sportsbyer i verden. Den danske hovedstad ligger i top-10 sammen med bl.a. London, Tokyo og New York, hvor København ligger på en 7. plads foran byer som Manchester, Los Angeles og Tokyo. Ud over den fornemme placering i toppen af verdens sportsbyer, kommer København også hjem fra den førende konference for sportevents, SportAccord Convention i Lausanne, med en særlig pris under armen.

København løb nemlig med prisen for bedste lokalt udviklede sportevent – på baggrund af faldskærmskonkurrencen Swoop Challenge, der sidste år fandt sted på Peblingesøen midt i København. Prisen blev uddelt af det førende, internationale magasin for sportevents, SportBusiness International, der hvert år udpeger verdens bedste sportsbyer i forskellige kategorier.

”Jeg er enormt stolt over, at København bliver anerkendt som en sportsby i verdenseliten, og jeg synes, at det er velfortjent, at folkene bag Swoop Challenge får et kæmpe skulderklap. Vi har mange forbund og frivillige, der er rigtig gode til at udnytte byens rum som arena for sportsbegivenheder. Det giver store oplevelser for tilskuere og sportsudøvere og sætter samtidig København på verdenskortet,” siger kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

150 byer indstillet til pris

I alt har 150 byer verden over indstillet sig selv til prisen som verdens bedste sportsby, som alle er blevet vurderet på en lang række faktorer. Både tidligere og kommende sportevents i byen, byens kapacitet i forhold til lufthavn og hoteller og byens integration af sportsbegivenheder i byrummet og kulturlivet indgår således i overvejelserne. Det er Wonderful Copenhagen, der har indstillet København til prisen som verdens bedste sportsby.

”De store, internationale sportevents med mange tusinde tilrejsende tilskuere, officials mm. er en vigtig del af vores indsats for at skabe vækst og beskæftigelse gennem turismen. Samtidig bidrager mediedækningen i forbindelse med sportevents til at brande hovedstaden globalt. De kommende år kan København se frem til at være vært for bl.a. EM i svømning og VM i ishockey. Og den flotte placering blandt verdens bedste sportsbyer styrker Københavns position, når vi byder på nye sportevents til hovedstaden,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

I den internationale liga

Swoop Challenge blev afholdt både i Københavns Havn og på Peblingesøen. Og det er langt fra første gang, København inddrager byens rum til afholdelse af sportevents. Hovedstaden har tidligere lagt gader til VM i landevejscykling i 2011 og VM i halvmaraton i 2014, mens VM i bueskydning i 2009 og 2015 blev afholdt henholdsvis ud over vandet i Nyhavn og på Christiansborg Slotsplads.

Swoop Challenge fandt første gang sted i København i 2014 og igen året efter som Swoop Challenge CPH International 2015, i et samarbejde med bl.a. Københavns Kommune, Wonderful Copenhagen og Sport Event Denmark.

”Danmark og København ligger helt i top i den internationale liga for afvikling og udvikling af sportevents. Det har vi med prisen, som blev uddelt på SportAccord Convention i Lausanne, endnu en gang fået understreget i dag. I går kunne vi så også annoncere, at Aarhus bliver vært for netop SportAccord Convention næste år,” siger Lars Lundov, direktør, Sport Event Denmark.

Kultur- og fritidsborgmester
Carl Christian Ebbesen
Pressechef Henrik Larsen
Telefon: 2365 2741