København lægger sig fast på ny metrolinje M5 og vil igangsætte undersøgelse af mere metro i byen
To forskellige linjer har været i offentlig høring ift. metroens fremtidige udvikling, som samtidig skal understøtte en metroføring mod Lynetteholm. En lilla linje fra Københavns Hovedbanegård via Amagerbrogade til Refshaleøen og Lynetteholm, og en orange linje fra Østerport til Refshaleøen og herfra til Lynetteholm. Nu har forligskredsen besluttet at gå videre med den lilla linje, M5, som rummer 10 stationer herunder et stop på Østerport.
”København skal have meget mere metro, som løfter den kollektive trafik og binder byen sammen på en grøn, bæredygtig og social måde. Derfor er jeg glad for, at et flertal på Rådhus nu har valgt at gå videre med en ny M5 linje, der skal stå færdig i 2035 og sikre metro mod Refshaleøen og Lynetteholm,” siger overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S)
Overborgmesteren fortsætter:
”Men jeg synes det er helt oplagt, at vi allerede nu starter undersøgelsen af, hvordan vi får metro til andre bydele. Det kan fx være til Nordvest, Frederiksberg og Hvidovre – og på sigt mod Malmø. Jeg håber, at mine kollegaer vil være med til skabe mere metro på tværs af hele København.”
Økonomiudvalget i Københavns Kommune mødes 21. februar og beslutter omkring den kommende M5 linje. Her vil man også igangsætte en undersøgelse af en forlængelse af M5 som en ringforbindelse med yderligere stop på Rigshospitalet, Stengade og Forum.
Undersøgelsen af perspektiver og muligheder for metroudbygninger mod de øvrige bydele i København forventes koordineret omkring arbejdet med den kommende Kommuneplan 2024.
FAKTA
M5 Linjen er en ny selvstændig metrolinje med 10 stationer. Linjen går fra Københavns Hovedbanegård via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport. Det er på sigt muligt at videreføre linjen som ringforbindelse til Københavns Hovedbanegård via. Rigshospitalet, Stengade og Forum.
Denne linje aflaster på tværs af havnen, og løser dermed kapacitetsudfordringen på M1/M2. Linjen anlægges i etaper, hvor første etape går fra København H til Refshaleøen, og linjeføringen fortsættes til Lynetteholm, hvor stationerne åbner i takt med byudviklingen.
- Metrolinje M5 forventes taget i brug i 2035.
- Det samlede restfinansieringsbehov for M5 er beregnet til 14,7 mia. kr. (2020-priser).
Den nye linje M5 får 10 stationer:
- København H
- Bryggebroen (ny)
- DR Byen
- Amagerbrogade Syd (ny)
- Lergravsparken
- Prags Boulevard (ny)
- Refshaleøen (ny)
- Lynetteholm Syd (ny)
- Lynetteholm Nord (ny)
- Østerport
Og kan udvides med yderligere 3 stationer til en ringforbindelse via:
- Rigshospitalet
- Stengade
- Forum
Den videre proces for M5
- 1. kvartal 2023: Politisk behandling af hvidbog over høringssvar til idéfasen. Efterfølgende skal forligskredsene bag Lynetteholm i henholdsvis Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation beslutte, hvilken linjeføring for M5, der skal undergå en miljøkonsekvensvurdering.
- 2023-2024: Udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport, der afsluttes med 8 ugers offentlig høring. Efterfølgende forventes det, at der vedtages en anlægslov og udstedes myndighedstilladelse til projektet.
- 2025: Udbudsprojektering og udbud
- 2026-2034: Anlægsfase.
- 2035: Metrolinje M5 forventes taget i brug.
Kontakt
- Kontakt til overborgmester Sophie Hæstorp Andersen via pressekonsulent Simon Kærup på 2492 6298 og el1u@kk.dk
Nøgleord
Billeder
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Ny erhvervsstrategi skal sikre bedre virksomhedsservice, internationalt fokus og et mere klimavenligt København19.4.2024 07:22:57 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Kommunes nye erhvervsstrategi er netop vedtaget af Borgerrepræsentationen. Strategien skal fastholde Københavns position som en stærk og international erhvervsby i udvikling og med god service til byens virksomheder. København skal sammen med byens virksomheder fortsat skabe vækst, understøtte den grønne omstilling og styrke den internationale konkurrenceevne.
Brand på Børsen: Reaktion fra Københavns Rådhus16.4.2024 12:09:12 CEST | Pressemeddelelse
Vigtigt for København og for hele Danmark at den gamle Børs bliver genopbygget. Det er nu, vi skal vise, hvad vi er gjort af.
København får en ny stor park i Nordhavn16.4.2024 07:24:38 CEST | Pressemeddelelse
Den kommende store Nordhavnspark på spidsen af Københavns Nordhavn skal give plads til leg, aktiviteter, fodbold og fordybelse i naturen. En arkitektkonkurrence skal finde det bedste bud på, hvordan man opfylder københavnernes ønsker til parken. Nu skal de konkurrerende teams findes.
Nu sker det snart: Københavns nye busterminal åbner5.4.2024 11:44:10 CEST | Pressemeddelelse
Københavns nye fjernbusterminal står snart klar til at tage imod busser og passagerer. Nu sætter Københavns Kommune dato for åbningen.
Borgmestre i fælles opråb til udviklingsbanker: Invester i den grønne omstilling27.3.2024 10:59:17 CET | Pressemeddelelse
Over 30 borgmestre på verdensplan står i et åbent brev sammen om at opfordre udviklingsbankerne til mere klimafinansiering. Det sker i regi af det internationale klima- og bynetværk, C40.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum