København går lidt frem i DI’s erhvervsklimaundersøgelse

DI har igen i år målt på kommunernes erhvervsvenlighed, og Københavns Kommune går i år en smule frem. I år er erhvervsvenligheden blevet målt i 93 kommuner, og København indplacerer sig på plads nr. 90. Den overordnede erhvervsvenlighed er dog desværre ikke steget.

- Fra politisk hold oplever vi velvilje, f.eks. har kommunen nedsat en task force, som har udarbejdet 37 gode anbefalinger til, hvordan erhvervsvilkårene kan blive bedre, men vi mangler stadig at se reelle forandringer, siger formand for DI Hovedstaden Poul Skadhede.

Ser man nærmere på virksomhedernes besvarelser, så klarer kommunen sig bedst på infrastruktur og på image. Virksomhederne vurderer, at den kommunale kollektive trafik er god, ligesom kommunens evne til at tiltrække og fastholde nye borgere også bliver vurderet pænt. Københavns kommune gør en stor indsats for at skabe en god balance mellem bylivet, bolig og erhvervslivet. Kommunen formår at tiltrække mange nye borgere hvert år, og derfor er det attraktivt for virksomhederne at placere sig her.

I den anden ende er det særligt den kommunale sagsbehandling og dialogen med kommunen, som virksomhederne giver bundkarakterer.

- Der er brug for, at det basale serviceniveau kommer på plads, hvis erhvervsklimaet skal i top, siger Poul Skadhede og fortsætter:

- Vi ved, at virksomhederne sætter pris på hurtig og kompetent sagsbehandling. Virksomhederne ønsker at bruge tid på at vokse som virksomhed og ikke på at sidde fast i bygge- og miljøsager.

Også når det kommer til skatter og afgifter ligger Københavns Kommune i bund. Her er det dækningsafgiften, som trækker i den forkerte retning.

- Dækningsafgiften er en meget uhensigtsmæssig skat, som virksomhederne skal betale ud fra deres bygningers værdi. Når en kommune vælger at opkræve dækningsafgift, så straffer den dermed de virksomheder, der udvider, forskønner deres bygninger eller energirenoverer, siger Poul Skadhede.

Poul Skadhede ærgrer sig over, at erhvervsklimaet i København stadig bliver vurderet så lavt. København er hele Danmarks vækstmotor, og derfor er det afgørende, at kommunen er attraktiv at etablere sig i.

- Jeg håber, at task forcens anbefalinger ikke ender som pæne ord på et papir, men rent faktisk bliver taget seriøst af politikerne til de kommende budgetforhandlinger. Vi vil i hvert fald gøre vores til at minde politikerne om, at vækst og arbejdspladser i kommunen giver råd til velfærd som bedre ældrepleje og flere pædagoger i børnehaverne, siger Poul Skadhede.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent i DI Hovedstaden Anne Ginderskov Hansen, anhe@di.dk, tlf: 3377 4841 eller pressekoordinator Lars Bøgeskov, larb@di.dk, tlf: 3377 4722.

Konsulent Anne Ginderskov Hansen

Koordinator Vinnie Røslau